Derp

Sanoma ziet toekomst in e-commerce

Uitgeverij Sanoma gaat de komende jaren flink inzetten op e-commerce. Dat vertelde Marc Stubbé, Chief Commercial Officer bij Sanoma Media, vrijdag op het Cross Media Café.

Met verminderde inkomsten uit advertenties, zowel via tijdschriften als online, moeten nieuwe inkomstenbronnen worden aangeboord, en e-commerce biedt in dat opzicht ruime mogelijkheden.

Volgens Stubbé wordt een tweestappenbeleid gevoerd. Zo zal in de toekomst vaker worden geput uit databases van retailers, zodat content (online) aan producten kan worden gekoppeld. “Net als bij advertenties kunnen we je dan op basis van profielen producten aanbevelen die je via ons platform direct bij de desbetreffende winkel of fabrikant kunt bestellen.”

Een en ander zal vooral via API’s (programmeerinterfaces) gerealiseerd moeten worden, maar Stubbé moet toegeven dat deze ontwikkelingen nog in de kinderschoenen staan.

Een ander traject is het met partners opzetten van verticale webwinkels, waarvan het medische warehuis Leef.nl een recent voorbeeld is.

Om volume te creëren wordt over de grens gekeken. Het platform Fashionchick.nl – een social shoppingsite voor modebewuste vrouwen, waarin Sanoma sinds 2011 een minderheidsbelang heeft – is in Duitsland reeds groter dan in Nederland. Ook het concept van Kieskeurig wordt internationaal uitgerold. “Bij e-commerce is volume belangrijk en die kunnen we niet (alleen) in Nederland realiseren.”

Tot nu toe investeerde het bedrijf niet zelf in voorraden, maar met de recente overname van SB Commerce – eigenaar van de webwinkel voor-thuis.nl – is dat nu wel het geval.

De samenwerking met de tijdschriften en vooral met SBS moet nog verder worden vormgegeven. Op de SBS-zenders heeft SB Commerce al wel een campagne gedraaid waarbij ook via het tweede scherm een shoppable experience werd geboden. Volgens Stubbé maakt het grote bereik Sanoma aantrekkelijk als e-commercepartner.

Sanoma maakte vorige week op haar Mediadagen bekend dat het de zogenoemde expandable leaderboard als eerste rich media uiting toevoegt aan het automated trading systeem ADAPT. Via ADAPT draait het complete netwerk van Sanoma waaronder Autotrader, Kieskeurig, Insidegamer, Startpagina, Viva en NU.nl.

De toevoeging van een rich media formaat biedt de adverteerder nog weer meer mogelijkheden, vooral wat betreft merkinteractie. De uitgever lanceert dit product in samenwerking met Simyo en WeLikeMilk.

5 Reacties

En alle adverteerders / webshops blijven ondertussen rustig adverteren bij Sanoma. Zo geven ze Sanoma een mooi kijkje in de keuken en worden ze vervolgens buitenspel gezet omdat Sanoma hun webshop gaat kopieert. Slim van Sanoma, beetje dom van de webshops die daar blijven adverteren.

@Willem, niet alleen bij Sanoma, er zijn bijna geen onafhankelijke netwerken zonder tegengestelde belangen meer. Zowel Bol.com als Amazon gebruiken dezelfde methodiek… Albert Heijn doet het ook al jaren offline… ondernemer.. plaats je product in onze schappen.. bij goede verkoopcijfers kopieert AH of zet er een huismerk naast.

Uitgevers worden verkopers
en
Verkopers worden uitgevers,
De trend is al veel langer zichtbaar.
Wij als webshop gaan meer en meer een uitgever worden, dus de tegengestelde beweging is ook mogelijk.
Het wordt spannend in de arena!

Telt uiteindelijk niet de performance? M.a.w. niemand dwingt je ergens te adverteren. Als het rendeert, gewoon doen?

Het sleutelwoord lijkt me betrouwbaarheid. Niemand dwingt je tot wat dan ook, maar wat als de laatste betrouwbare partner uit beeld is verdwenen ten gunste van advertentie-molochs die hun eigen spelletje spelen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug