Deel dit artikel
-

Second Life zoekt tweede leven

Linden Lab, de maker van de virtuele wereld Seconde Life, hoopt nieuw leven in zijn virtuele wereld te blazen door zich actief op de bedrijvenmarkt te richten. Ondernemingen kunnen geld besparen met virtuele congressen en bijeenkomsten.

IBM zegt 350.000 dollar te hebben bespaard door een driedaags congres niet in de fysieke wereld te organiseren, maar in Second Life. Met die kennis in het achterhoofd lanceerde Linden Lab onlangs een nieuwe afdeling die speciaal op het bedrijfsleven richt.

Second Life Work moet bedrijven en onderwijsinstellingen helpen efficiënter te werken in een tijd waar meer dan voorheen op kosten wordt gelet. Geen offline vliegticket, maar online vliegles in Second Life.

Bedrijven als Linden Lab, ActiveWorlds en Forterra zeggen dat ze een groeiend aantal zakelijke gebruikers tot hun klanten mogen rekenen. Linden Lab ziet de groei van zijn, nu, 1,3 miljoen maandelijkse actieve gebruikers niet in de consumentenmarkt.

Hoe de maker van Second Life er financieel voor staat, is niet bekend. Linden Lab haalde in 2004 en 2006 19 miljoen dollar een externe financiering op. Twee maanden geleden nam investeringsmaatschappij Stratim Capital de aandelen van een andere aandeelhouder over voor een onbekend bedrag.

De omzet van Linden Lab zou tussen september 2008 en maart 2009 zijn toegenomen met 30 procent. Dat komt vermoedelijk voort uit de overnames van OnRez en Xstreet SL in januari 2009. Dat zijn handelssites voor virtuele spulletjes. Linden Lab vangt echt geld aan commissievergoedingen uit digitale transacties.

Deel dit bericht

8 Reacties

Koos Koets

Voor 19 dollar wil ik ook wel wat aandelen!

Marco Hendrikse

Ik vind dit een hele slimme move van Linden Lab. Maar dat betekent dat wel dat ze zich alleen op de echt grote en vaak internationale bedrijven (waarvan er overigens in de VS voldoende zijn) richten. Deze bedrijven hebben immers te maken met meerdere vestigingen en locaties, ook overzees. En dan kan veel bespaard worden op vergaderingen, meetings (zowel intern als met klanten), het verzorgen van persconferenties. Het kan allemaal virtueel plaatsvinden. In plaats van het sponsoren van een boom voor het aantal vliegkilometers, wordt dan SecondLife gepromoot…

Jeroen Mirck

Uit de dood opgestaan, heet dat. Second Life heeft natuurlijk wel veel reputatieschade opgelopen sinds medio 2007. Ik denk dat dat veel bedrijven heeft weggejaagd. Hen terughalen is lastig. Daarbij komt: waarom zou je Linden Lab dit laten faciliteren? Als bedrijf kun je toch ook gewoon zelf lekker aan de slag? Daarbij komt dat ook videoconferencing zich blijft ontwikkelen, dus vraag ik me af of dit inderdaad de kip met de gouden eieren gaat worden voor Linden Lab. Eerder een laatste kans: als dit mislukt, kunnen ze hun virtuele wereld wel sluiten. (Of zonder winstoogmerk voortzetten, uiteraard.)

Rene Zonneveld

"En dan kan veel bespaard worden op vergaderingen, meetings (zowel intern als met klanten), het verzorgen van persconferenties. Het kan allemaal virtueel plaatsvinden." @Marco: dat kan toch allang? (bij webex bijvoorbeeld) Ze zullen toch echt met iets veel beters moeten komen dan de huidige mogelijkheden om een plekje in de markt te veroveren. Het lijkt me, om bij Jeroen aan te sluiten, eerder een laatste stuiptrekking.

Jonathan Marks

Most conferences I go to work because of the small talk in the corridor and lobby, something that isn't going to happen for a long time in second life. If its just the conference presentations that are needed, there are cheaper and more effective solutions. Would you do business with an avatar? No because you can't read the real body language of the person you're supposedly conversing with.  There is no conversation worth talking about in Second Life. It is not about real estate – its about real conversations with real people.

veranes

Second Life leeft en heeft dat altijd al gedaan. De media 'stampede' waarbij iedereen idereen napraat (en de oorsprong verdwenen lijkt te zijn) heeft inderdaad een bikkelharde indruk gewekt dat Second Life leeg staat.Maar alleen voor degene die nog nooit in Second zijn geweest.Vanuit New York is het mogelijk om mensen te laten geloven dat Amsterdam eruit ziet als Detroit, als je zelf in Amsterdam woont. Het hele buzinessmodel van Second Life stelt Linden Labs in staat om door te gaan in zijn huidige staat. Ik stel voor om eens te gaan kijken wat je eigenlijk als eindgebruiker allemaal betaald als je een stuk land koopt (en dus een betaald account neemt ipv gratis). En door zich te richten op grote bedrijven, worden deze bedrijven ook onderdeel van de content die SecondLife aanbiedt.Dat zal alleen maar het doelgroep spectrum verbreden.

Wil Janssen

Een begrijpelijke stap van Linden Labs. Naast de vele consumenten die in Second Life actief zijn/waren, was de mogelijkheid elkaar virtueel te ontmoeten en te vergaderen altijd al een sterk punt. In een artikel in 2007 kwamen Robert Slagter en ik al tot de conclusie dat dit het primaire duurzame business model zou vormen van SL.  Toch blijft het jammer. Ook ik heb me lang goed geamuseerd in SL. Tegenwoordig de tijd niet meer voor. Het was leuk…

Veranes

Het principe van SecondLife blijft wel trekken.Onlangs is Blue Mars van start gegaan met hun virtuele platform.Gebaseert op de Crysis Engine richten ze zich op de commerciele markt, en minder op de eind gebruiker.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond