Deel dit artikel
-

SENA vindt vergoeding internet-radio rechtvaardig

SENA, het bureau dat namens de producenten en uitvoerenden de naburige muziekrechten int, zegt dat de kosten die men internet-radiostations in rekening wil laten brengen 'rechtvaardig' zijn. De SENA heeft de afgelopen weken enkele internet-radiostations aangeschreven om tot een regeling voor muziekgebruik te komen. Op weigering van zo'n licentie staat een boete van maximaal 4500 euro.

Veel stations zijn verontwaardigd over de 'extreem hoge tarieven'. Zo zou voor circa twintig streams bij een muziekgebruik van meer dan 75 procent al zo'n 1800 euro moeten worden betaald. Zeker honderd stations bereiden dit weekend 'acties' voor, al is nog niet duidelijk wat ze precies van plan zijn.

Volgens SENA zijn de vergoedingen zoals die links en rechts op internet zijn gepubliceerd in elk geval uit hun verband getrokken. De vergoeding voor webcasting bedraagt tien procent van de commerciële inkomsten, waarbij een minimumvergoeding wordt gehanteerd.

Die vergoeding hangt weer af van het percentage muziekgebruik in combinatie met het aantal luisteraars uit binnen- en buitenland dat gelijktijdig naar het programma-aanbod kan luisteren. Voor stations die hun signaal onverkort en gelijktijdig via het web doorgeven (simulcasting) geldt een percentage van 8,3 procent van de commerciële inkomsten met vanzelfsprekend ook een minimumvergoeding. 'En die ligt uiteraard lager, want deze stations betalen al een vergoeding,' zegt woordvoerder Anne Sevinga.

Sevinga ontkent dat de SENA de stations te zwaar belasten. 'Natuurlijk kun je tal van voorbeelden bedenken die in de praktijk helemaal niet voorkomen, zoals betalen voor honderd technische streams, terwijl er maar één persoon luistert,' zegt hij. 'Zo heet zal de soep niet worden opgediend.'

Dat veel van de stations nauwelijks in hun onderhoud kunnen voorzien, vindt Sevinga geen argument. 'Bij wie ligt die bal nu eigenlijk? Dat de artiesten, componisten of producenten daarom dan ook maar een veer moeten laten, vind ik niet rechtvaardig. Er is geen mens die zegt dat iemand een internet-radiostation moet beginnen, maar als men dit gaat doen dan zijn er ook bepaalde verplichtingen, of zo je wilt, spelregels. Net als het gas, water en elektriciteit betaald moet worden, zo zal men ook rekening moeten houden met het rechtenaspect.'

Dat de vergoedingen volgend jaar nog eens fors omhoog gaan, wordt door Sevinga ontkend. 'De vergoedingen worden standaard, evenals trouwens bij rechtenorganisatie BUMA, jaarlijks aangepast met het consumenten prijsindexcijfer.'

De acties van SENA komen opvallend kort nadat ook in de VS tarieven zijn vastgesteld voor muziekgebruik op het web. Verschillende Amerikaanse radiostations hebben gedreigd hun uitzendingen te staken nu ze, met terugwerkende kracht tot 1998, al gauw zo'n zeven dollarcent per uitgezonden liedje moeten betalen.

Deel dit bericht

10 Reacties

radja

Waarom luisteren sena, brein buma en al die andere gierige organisaties nooit naar de consument? Altijd maar ikke ikke ikke, en de rest kan stikken. Wanneer is voor het laatst de CD in prijs omlaag gegaan? Waarom moeten de kosten kunstmatig verhoogd worden? Winst maken is een privilege, geen recht. Laat het internet gratis blijven, zodat ik mijn ervaringen kan delen.

Wans

De SENA moet niet te hard roepen dat zij de auteursrechten beschermen, ze behartigt de belangen van nog geen 15% van de commerciele muziekindustrie.

Martin Slijper

Aangezien dit verhaal een zware impact maakt op alle radiostations in Nederland heeft Radio.nl een appart gedeelte opgezet waar men dagelijks de laatste info kan {vinden; http://www.sena.radio.nl }.

Chi

Hmmmm, 7 cent – volgens mij is dit 0,0007 cent, 1000 streams is dan 0,7 cent. Dit hebben jullie vaker verkeerd gerapporteerd. Houdt dat namelijk maar tegen het CPM model aan. Als het 7 cent zou zijn, dan zou je praten over een CPM van 70, volledig onrealistisch. De eis van de platenmaatschappijen was 0,0014 cent en ze hebben 0,0007 cent gekregen.

Joost

Een mooi verhaal namens de Sena maar het lekt aan alle kanten. De vergoedingen die worden gevraagd zijn belachelijk hoog en dan kan iemand wel allerlei verzachtende praatjes ophangen maar intussen is inetradio waar de overheid het wil hebben: op de rand v/d afgrond! Ik heb mijn info omtrent de nieuwe maatregelen niet van internet en de bedragen die worden gevraagd zijn abnormaal hoog. Gefeliciteerd SENA! Net als met de FM-piraten wordt wederom op grove wijze een einde gemaakt aan vrije radio. U wordt hartelijk bedankt!

Observer

Veel geschreeuw richting SENA, maar wat is dan eigenlijk wel redelijk qua prijsstelling?

Luc

Ik denk dat niemand hier weet wat de exacte vergoedingen zijn en hoe ze worden berkend in elk individueel geval. Dus Joost als jij het zo goed zou weten waarom link je dan niet naar een bron met uitleg over de vergoedingen waar dit allemaal om draait en wat niemand correct schijnt uit te kunnen leggen?

radja

>maar wat is dan eigenlijk wel redelijk qua prijsstelling? Gratis is redelijk. Misschien niet de enige oplossing, maar wel de meest redelijke. //rdj

Erwin van Lun

Het wordt echt tijd voor een nieuw business model in de muziekindustrie. De consument beloont alleen nog die partijen die daadwerkelijk waarde toevoegen. Dat is in eerst plaats de artiest (+ componist; zonder uitvoerenden is er geen muziek) en een partij die muziek bij elkaar samenbundelt, een radiostation bijvoorbeeld. De tijd dat we betaalden voor de fabricage van fysieke dragers (LP; CD); voor verpakkingsmateriaal (hoesjes en doosjes) of voor distributie (retail, import) is al lang voorbij, getuige alle andere discussies over MP3 downloads. Een betaald abonnement op een zender die precies mijn muziek uitzendt, wellicht zelfs 1:1 gepersonaliseerd, die te ontvangen is op allerlei (mobiele) devices, lijkt mij op termijn de enige echt haalbare oplossing. En dat van mijn abonnementsbedrag (bijvoorbeeld) de helft naar de artiest gaat, dat vindt de consument niet meer dan logisch.

Amsterdam

Ik vind de bedragen die je moet betalen opzig redelijk, als ik degene zou betalen die ik draai, nu betaal ik voor een groot gedeelte Britney en de rest waar ik geen zin in heb. ook ga eens aan een dj vraagen of je zijn playlist even invult (Good Luck).en dan word er een min aantal van 15 numers per uur berekend welke 15 van de 25 . en wat gebeurt er met live muziek hoe zitten de rechtenm daarme daar is ook heel veel onduidelijk dingen over geschreven .

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond