Deel dit artikel
-

Shell wint met beste financiële website

Shell heeft de beste financiële website. Dat wordt bekend bij de uitreiking van de FD Henri Sijthoff-Prijs, de jaarlijkse voor beste financiële verslaglegging door beursgenoteerde bedrijven in Nederland.

DSM, Macintosh Retail Group en Schiphol winnen de Henri Sijthoff-Prijs. In het onderzoek dat specifiek over de online verslaglegging gaat, uitgevoerd door Jungle Minds, komt Shell als beste naar voren (PDF).

Jungle Minds onderzocht in de maanden juni, juli en augustus veertig sites van in Nederland aan de beurs genoteerde bedrijven. Daarbij werd specifiek gelet op toegankelijkheid, interactiviteit, multimedialiteit en personalisatie.

De winnaar en andere bedrijven uit de top tien scoren behoorlijk redelijk tot goed. De tweede helft van de top veertig-lijst laat zien dat het slecht gesteld is online corporate communicatie in Nederland. De meeste miljardenbedrijven halen hooguit een mager zesje.

De winnaar van vorig jaar DSM zakt in 2012 een plaatsje ten gunste van Shell. Het olie- en gasbedrijf wint scoort een 8,0 op een schaal van tien. De nummers twee en drie (Heineken) staan gelijk met een 7,7.

Over Shell zeggen de onderzoekers van Jungle Minds het volgende. Over de financiële informatie zelf: “Shell [heeft] haar presentaties, jaarverslagen en verslagen van de aandeelhoudersvergaderingen duidelijk gearchiveerd in een Investor Centre.” Over interactiviteit en personalisatie: “Royal Dutch Shell is actief op de verschillende social media kanalen en heeft apps voor de smartphone en tablet beschikbaar. Hierop kan men op de hoogte blijven van het laatste nieuws, koersen, en de laatste financiële publicaties.”

Met name dat laatste, het mobiele kanaal en social media, wordt naar verwachting van de onderzoekers komende jaren steeds belangrijker en manifester. Inmiddels is 73 procent van de onderzochte bedrijven actief op social media. Daarin bekleden de bedrijven vooral een zendende en geen interagenerende rol.

Twitter wordt vooral gebruikt om bedrijfsberichten te pushen en Facebook wordt gebruikt omwille van zijn bereik en brandingeffecten.

“YouTube wordt populairder als corporate communicatiekanaal. Vorig jaar maakten zes ondernemingen gebruik van YouTube. Dit aantal is dit jaar gegroeid naar veertien. Het wordt ingezet om traffic naar de eigen site te genereren en om content naar de eigen doelgroep toe te brengen. YouTube is zeer geschikt om het publiek inzicht te geven in lopende projecten van de onderneming.”

Een kwart van de bedrijven maakt gebruik van een mobiel platform om corporate informatie te ontsluiten. Opvallend is dat bij Ahold de tabletversie leidend is geweest voor het ontwerp van de webversie.

De onderzoekers verwachten dat mobiele apps steeds meer features krijgen om de belanghebbenden zo volledig mogelijk te informeren over de publieke bedrijven. De integratie van social media is een voorbeeld, interactieve charts zou een andere feature kunnen zijn.

Het Jungle Minds-onderzoek voor het FD laat verder zien dat vijf van de veertig bedrijven, of twaalf procent, minder dan een 5,5 scoren. De online financiële verslaglegging is onvoldoende bij: Koninklijke Ten Cate (5,3), Fugro (5,3), Corio (5,3), Exact (4,6) en ProLogis European Properties (4,5).

Het aantal bedrijven dat een 6,0 of lager scoort is opmerkelijk hoog: 27 van de veertig.

Foto: Shell (c)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond