Deel dit artikel
-

Silicon Alley optimistisch over toekomst

Zeventig procent van de nieuwe mediabedrijven in New York is 'enigszins' tot 'zeer optimistisch' over hun vooruitzichten in 2001. Dat is een van de conclusies van een onderzoek dat PriceWaterhouseCoopers uitvoerde voor de New York New Media Association ( NYNMA ). Van de ondervraagde bedrijven had 65 procent in 2000 een operationele winst. 75 procent verwacht in 2001 winst te maken. Het budget voor nieuwe banen zou de komende twee jaar met 41 procent per jaar kunnen toenemen.

Het optimisme komt wat naïef over. Zo denkt 47 procent met het eigen bedrijf in 2001 een groei van meer dan tachtig procent te kunnen realiseren, terwijl maar 17 procent van dezelfde groep respondenten op dat soort groeicijfers voor de hele sector rekent.
Bovendien heeft toch nog 63 procent plannen om in 2001 achter meer extern geld aan te gaan. Opgesplitst zoekt daarvan 28 procent venture capital, 29 procent private financiering en 26 procent institutioneel geld.

Belangrijke ontwikkelingen voor het succes van Silicon Alley in de komende twee jaar zijn volgens tweederde van de respondenten vooral mobiel en breedband. Interactieve tv zal volgens eenzelfde aantal pas na 2002 een rol van betekenis gaan spelen. 23 procent vindt interactieve tv sowieso niet belangrijk.

De enquête werd van 23 tot 25 januari 2001 gehouden onder 2373 NYNMA-leden, maar slechts 152 daarvan vulden de vragenlijst op de onderzoekswebsite ook werkelijk in. Desondanks noemt PWC de uitkomsten statistisch significant met 95 procent zekerheid.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond