Deel dit artikel
-

Skype krijgt merknaam niet gedeponeerd

Skype en moederbedrijf Microsoft ondervinden grote problemen om hun merknaam Skype en het logo te beschermen in Europa. Het satelliettelevisienetwerk British Sky Broadcasting ligt dwars.

In de Europese Unie heeft Skype het woord Skype (zonder toevoegingen) en het logo nog steeds niet als merk kunnen beschermen. Reden hiervoor is het verzet van British Sky Broadcasting dat het merk SKY heeft geregistreerd. Daar zou het woord Skype te veel op lijken. Onderzoek van Knijff Merkenadviseurs uit Weesp laat zien dat dit bedrijf tegen elk nieuw depot van het woord Skype bezwaar maakt.

In de meeste recente beslissing van het Europese merkenbureau krijgt British Sky opnieuw op alle fronten gelijk: het merkenbureau vreest risico van verwarring tussen de merken. Het argument van Skype dat Sky zo vaak als merk voorkomt dat dit woord is verwaterd, wordt terzijde geschoven.

De uitspraak is volgens Erik Stegeman van Knijff Merkenadviseurs niet opvallend, maar de vasthoudendheid van Skype vindt hij opmerkelijk. ‘Dit loopt nu al vele jaren. In plaats van contact op te nemen met British Sky en de zaak voor eens en altijd te schikken, wordt nu elke keer het merk opnieuw gedeponeerd met dezelfde uitkomst, wellicht niet de meest doordachte strategie.’

Het komt vaker voor dat partijen hun merk niet kunnen registreren in verband met eerdere registraties, zegt Stegeman. Zo heeft Apple moeite met het registreren van iPhone in Mexico en Brazilie vanwege oudere merken. En zeer recent wist SKY ook te winnen van Skydrive in een Britse rechtszaak.

Deel dit bericht

2 Reacties

Dick Elberse

Dag – dit bericht klopt niet. Het gaat hier over een Gemeenschapsmerkaanvraag (=depot voor de gehele EU) waartegen oppositie is ingediend door Sky Broadcasting. “Gedeponeerd” betekent: aangevraagd en dat kan iedereen wel, het gaat echter om de inschrijving. Skype heeft moeite om het merk voor de EU ingeschreven te krijgen. Wat dat inschrijven betreft: het woordmerk en het “bubble logo” zijn beide ingeschreven in de Benelux en dat is nog steeds ook Europa. Er zijn trouwens vele andere Europese landen waar het merk ook is ingeschreven. Natuurlijk hebben dit soort bedrijven wel eens moeite om een merk ingeschreven te krijgen. Of er contact geweest is tussen beide partijen kan de merkenadviseur die hierover benaderd is ook niet zeggen als hij er zelf niets mee te maken heeft gehad lijkt me.

Jan Libbenga (Redactie Emerce)

Dick, die termen worden nogal eens door elkaar gebruikt en een groot verschil in betekenis is er dan ook niet. Uiteindelijk is de bedoeling om een registratie te verkrijgen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond