Deel dit artikel
-

Sluiting websites luiden einde web 2.0 in voor AOL

In een tijd waar het steeds meer de trend is om de back-up van computerbestanden uit te besteden haalt AOL de bezem door het huis en sluit 3 van zijn webdiensten. Ondertussen staat de concurrent alweer te trappelen om AOL’s klanten over te nemen.

Onder de diensten die AOL aan de stoep zet bevinden zich MyMobile, Xdrive, de gehoste opslagservice voor particulieren, AOL Pictures, een site om foto’s uit te wisselen en te beheren en Bluestring, een site voor het delen van foto’s, muziek en video’s.

Voor concurrent Box.net een uitgelezen kans om wat gebruikers af te snoepen van Xdrive. Het bedrijf biedt op de site aan om een makkelijke overgang te regelen van Xdrive-gebruikers die willen overstappen naar Box.net. Om woord bij daad te voegen is er een speciale actie waarbij Xdrive-klanten een korting krijgen va 20 procent wanneer ze zich aanmelden bij Box.net.

Weblog TechCrunch wist de hand te leggen op een interne mail waarin Executive Vice President Kevin Conroy liet weten de broekriem aan te moeten halen bij AOL. "Er was een tijd bij AOL dat de onze totale portefeuille van producten sterk genoeg was om de zwakte van een slecht product op te vangen. De realiteit van de industrie en de verschuivingen in de markt voor online reclame maken dit niet meer mogelijk. Simpel gezegd: elk product heeft een directe invloed."

De producten worden verkocht omdat ze niet genoeg hebben opgeleverd. Om Xdrive winstgevend te maken zou er gefocust moeten worden op inkomsten uit abonnementen in plaats van geld uit reclame-inkomsten, zo is te lezen in de mail. "Dat model past niet binnen de strategische doelstellingen binnen ons bedrijf." Iets wat ze bij Box.net wel doen. "Box.net zag al vroeg in dat de omzet uit abonnementen gehaald moest worden en niet uit advertenties."

AOL probeert ondertussen Xdrive, AOL Pictures en Bluestring te verkopen om de bestaande gebruikers zo onder te brengen bij de nieuwe provider. Als er geen koper wordt gevonden, worden de diensten voor het einde van dit jaar nog stil gelegd. In dit laatste geval helpt AOL zijn klanten om de content veilig te stellen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Wouter

Hoe is dit precies het "einde web 2.0" voor AOL? Ze stoten slechts een paar diensten af die niet binnen hun strategie passen af. Zie ook deze blogpost op de AOL devblog over hun web 2.0 strategie: http://dev.aol.com/article/2008/why_aol_is_web20

kabouter plof

inmiddels gaat AOL wel weer goed. maar dan horen we niets. waarom niet?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond