Deel dit artikel
-

Snelst groeiende Europese site onbekend in Nederland

Ciao is de naam van de snelst groeiende Europese website, gemeten naar bezoekersaantallen. De productsite heeft ook een Nederlandse dochter, die vrijwel onbekend is. “We hebben geduld, het gaat om kwaliteit”, zegt directeur Stephan Musikant in München.

Eerder deze maand kwam marktvorser Comscore met een top-50 websites van de wereld en 'Ciao sites' kwam er als snelste steiger uit, met een maand-op-maand groei van 31 procent. Maar wie of wat is Ciao Shopping?

Niet alleen blijkt het om een Europese groep te gaan, maar ook partij die op de Nasdaq is genoteerd en al sinds 1999 aan een gestage groei bezig is. Het van oorsprong Duitse bedrijf is in eigen land niet de grootste. "We zijn in Duitsland de nummer twee, maar wel de nummer één in Frankrijk, Spanje en Italië. En in Engeland de nummer vier", aldus Musikant.

Maar eigenlijk, vindt hij, worden appels en peren vergeleken: "Ze delen ons in met de pure prijsvergelijkers. Daar komen mensen voor een snel bezoek, klikken soms door om te bestellen maar zijn in elk geval weer redelijk snel vertrokken. Wij richten ons op een zo lang mogelijke verblijfstijd. We leggen de nadruk op de kwaliteit van de informatie."

En dan gaat het, zegt Musikant, om het gewicht van de recensies en reacties: "Een bericht als 'Dit vind ik een hele goede camera en die zou ik de volgende keer weer kopen' is weinig tot niets waard, ook al wordt dat snel en gemakkelijk bestempeld als 'web 2.0. Het gaat om gedegen, onafhankelijke recensies en als het even kan óok discussies tussen verschillende kopers."

Ciao stimuleert dat door de nadruk te leggen op de community, zegt Musikant. Maar geld is ook een smeermiddel, belooft de site. Als je inschrijft bij Ciao Shopping in Nederland en aangeeft geld te willen verdienen, worden er direct veel persoonlijke vragen gesteld, ook over de leeftijden van huisgenoten etc. Vervolgens heb je de keuze, ondermeer voor "Rondleiding 2: Ciao als een leuke en vriendelijke Community. Kom te weten hoe je geld kunt verdienen, vrienden kunt maken en plezier kunt hebben door deel te nemen aan de Ciao Community."

Vervolgens kun je geld verdienen met reviews, te weten een bedrag per recensie en 50 cent per aangebracht ander nieuw lid (+ 50 procent bonus op "alle verdiensten van je vriend voor reviews gedurende het eerste half jaar van zijn/haar lidmaatschap"). Ook meedoen aan de andere tak van Ciao, marktonderzoek, wordt aangeboden en levert geld op. Beloofd wordt een bedrag tot 5 euro per keer. De beloning is doorgaans ongeveer 80 cent per tien minuten, zegt Radinck van Vollenhoven van Ciao in Amsterdam.

Deze Nederlandse vestiging doet exclusief marktonderzoek, wat de oorspronkelijke activiteit was van de hele groep Ciao. "In 2004 hebben we, onder meer door de verkoop van Kelkoo aan Yahoo en Shopping.com aan Cnet en de opkomst van grote spelers als Google met Froogle, gezien hoe belangrijk productsites werden. Toen hebben we onze strategie radicaal veranderd en zijn we veel meer de nadruk gaan leggen op productsites."

Recensies en discussie
Recensies en discussie, dat moest centraal staan, zegt Musikant. Dat vereist geduld, vindt. Hij. Dat heeft hij ook met de Nederlandse site: "We nemen de tijd voor opbouw. Mond tot mond reclame is het belangrijkst. Nederland is een rijpe internetmarkt met harde concurrentie. Ik denk dat we nu toch de nummer drie al zijn in Nederland."

Dat laatste valt te bezien, want productsites als Kieskeurig, Vergelijk.nl en Kelkoo vormen in Nederland traditiegetrouw de top-3 productsites. Het deert Ciao niet zo veel. Musikant vindt het wel jammer dat Ciao.nl niet in zijn handen is. (Die is in het onderwijs in gebruik). "Dat is vooral in aanvang een Nadeel. Later maakt het niet zo veel meer uit."

Een merkcampagne heeft ook minder zin. Ciao rekent erop dat ze in Nederland ook tot een aanzienlijke hoeveelheid bezoekers komt die vaak terugkeren, net als in eigen land en Zuid-Europa is gebeurd.

De buitenlandse sites worden overigens vanuit München onderhouden, ook door enkele Nederlands sprekende medewerkers voor Ciao-Shopping.nl. "De centrale aanpak bespaart kosten en je kunt sneller ontwikkelen voor verschillende sites tegelijk", aldus Musikant.

En heeft AOL, dat in Europa sneller wil groeien, of Microsoft al aan de deur geklopt om Ciao te kopen? "We zijn een beursgenoteerd bedrijf, dus daar kan ik niets over zeggen."

 

Deel dit bericht

4 Reacties

Olchert Vels

Interessant, maar vraag me af hoe geloofwaardig je bent als reviewer als je er geld voor krijgt. Zie op hun site een reviewer met inmiddels 362 reviews! Denk dat consumenten op zoek zijn naar echte gebruikservaringen van andere consumenetebn en niet naar verhaaltjes waar geld aan wordt verdiend

Radinck van Vollenhoven

Zeker interessant en niet voor niks de snelstgroeiende site in Europa. Mensen vinden het blijkbaar leuk om hun mening te geven over producten/diensten en het feit dat ze er geld voor krijgen is natuurlijk een leuk extra'tje! Overigens zijn het ook echte gebruikservaringen, maar sommige users zijn gewoon wat fanatieker dan anderen. Iets wat onlangs is gelaunched in de UK als eerste markt is "Ciao Lists" — om de stickiness te vergroten en meer gebruik te maken van UGC om mensen langer op de site te houden — zie http://www.ciao.co.uk/product_lists_overview.php  Ciao heeft al een tijd de mogelijkheid om video reviews te uploaden, iets wat ook leuk is om de producten daadwerkelijk te zien in handen van andere consumenten!

Niels Willems

@Peter. Misschien had je ook kunnen vragen waarom bezoekers langer op de site van Ciao blijven. Als ik naar de site van Ciao kijk kan ik echt geen enkele reden bedenken. Het is absoluut niet slecht hoor, site is prima, maar op de bekende vergelijkingssites staan meer specs, reviews en vragen met antwoorden.

Michael

Ciao-shopping zie ik vaak terugkomen in de Google zoekresultaten. Ze willen zicht blijkbaar meer profileren als een resenciesite, maar bij het openen van de site voel je je meteen op een prijsvergelijker. Desalniettemin is het een mooie, strakke site, maar met een matige naam voor branding… Michaelwww.productervaring.nlwww.gsmervaring.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond