Deel dit artikel
-

‘Social networking populairder onder jonge vrouwen’

Onderzoekers hebben weer een verschil ontdekt tussen mannen en vrouwen. Wat zou blijken: sociale netwerksites zijn populairder onder vrouwen dan mannen. Althans, in de leeftijdsgroep 18-24.

Het Amerikaanse Anderson Analytics deed onderzoek onder 1500 Amerikaanse studenten met als overkoepelend thema ‘populariteit'. De onderzoekers hebben onder meer in kaart gebracht welk sites, merken, sociale netwerken en advertenties populair zijn.

Onder de studenten is Facebook het meest populair. Vorig jaar, toen het zelfde onderzoek is gedaan, was Myspace de nummer één site. Die sociale netwerksite staat nu op een derde plaats.

Als gekeken wordt naar het verschil tussen mannen en vrouwen blijkt dat bij beide geslachten Facebook het meest populair is. Maar er is wél een verschil: een veel groter percentage vrouwen vindt Facebook de meest ‘coole' website. Bovendien staat bij de vrouwen MySpace op nummer twee, terwijl onder de mannen MySpace een negende plaats inneemt op de populariteitslijst.

Voor de onderzoekers zijn deze resultaten, naast het gegeven dat vrouwen vaker lid zijn van meerdere netwerken, voldoende om te concluderen dat jonge vrouwen veel meer geïnteresseerd zijn in sociale netwerksites dan jonge mannen.

Rare vergelijking
Volgens Anderson Analytics, dat het onderzoek in een persbericht nader toelicht, zijn gebruikers van zakelijke sociale netwerken als LinkedIn juist vaker man. De onderzoeker trekt hieruit de conclusie dat onder iets oudere vrouwen sociale netwerken een stuk minder populair zijn .

Hier gaat de onderzoeker de mist in: het vergelijkt het feitelijke gebruik van sociale netwerken met een onderzoek naar populariteit. Als de onderzoekers naar het gebruik van MySpace en Facebook zouden kijken, zouden ze echter nauwelijks een verschil tussen jonge mannen en vrouwen ontdekken: beide geslachten zijn ongeveer gelijk vertegenwoordigd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond