Deel dit artikel
-

Sony en AOL brengen spelcomputer online

Sony Computer Entertainment en America Online gaan samenwerken met het doel om videogames en de mogelijkheden van het internet meer met elkaar te verbinden. Nog dit jaar brengt Sony de benodigde hardware op de markt die een verbinding tussen Sony's spelcomputer Playstation 2 en het internet mogelijk maakt. Volgens Kaz Hirai, President en COO van Sony Computer Entertainment is de niet-exclusieve samenwerking "een natuurlijke evolutie in de strategie voor de Playstation 2" en betekent het "een belangrijke eerste stap in de online- en breedbandomgeving."

De samenwerking tussen Sony en AOL moet onder meer leiden tot de mogelijkheid van e-mail en Instant Messenger chat-mogelijkheden op de Playstation 2. Op de Electronic Entertainment Expo , die deze week in Los Angeles plaatsvindt, willen Sony en AOL een demonstratie geven van AOL-software die draait op de Playstation. AOL, die eigenaar is van de firma Netscape, is tevens bezig met een versie van Netscape Communicator voor de Playstation 2. Volgens Hirai moeten e-mail, chat en webtoegang komende winter beschikbaar zijn voor de spelcomputer.

Op het ogenblik domineert Sony de videogames-markt, maar die positie wordt op termijn bedreigd door Microsoft, dat nog dit jaar wil uitkomen met de Xbox , een spelcomputer die verscheidene online mogelijkheden krijgt.
Naar verwachting kondigt Sony vandaag de langverwachte netwerkverbinding voor de Playstation 2 aan, evenals onder meer een Playstation-muis. Daarmee moet de gamesmachine van Sony de concurrentie beter aankunnen met de Xbox, die volgens veel analisten feitelijk een uitgeklede PC is. Sony hoopt tevens met de nieuwe features voor elkaar te krijgen dat de spelcomputer verplaatst zal worden van de huiskamer (waar er uitsluitend games mee gespeeld worden en DVD-films mee bekeken worden) naar de tienerkamer – waar het meer voor de hand zou liggen om gebruik te maken van de geplande online mogelijkheden.

AOL heeft op het ogenblik 29 miljoen leden, en ruim een jaar na de lancering bezitten tien miljoen mensen wereldwijd een Playstation 2. 2,63 miljoen stuks staan in Europa (lancering november 2000), 2,76 miljoen in Noord-Amerika (lancering oktober 200), en 4,65 miljoen in Japan (lancering maart 2000).

Overigens moet Sony niet alleen concurreren met de Xbox van Microsoft. Later dit jaar wordt ook de introductie verwacht van de Gamecube van Nintendo. Meer aanbieders zijn er niet op de gamesmachinemarkt. Deze wordt gekenmerkt door het feit dat er al jaren lang geen nieuwe concurrenten zijn opgestaan. Het aantal aanbieders is juist kleiner geworden nadat Sega te kennen gaf de productie van haar Dreamcast spelcomputer te staken en zich voortaan uitsluitend aan de ontwikkeling van gamessoftware te wijden.

Zie ook: Spelcomputers gaan online

Deel dit bericht

1 Reactie

X2001

Interessante markt. Alleen heeft Bill Gates deze markt nu op het oog. Jammer voor de rest naar mijn idee. Interessant is de kruising tussen games en eLearning. Daar zit behoorlijk wat potentieel. Games gaan van B2C naar B2B denk ik.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond