Deel dit artikel
-

Sony verkoopt emoties

Het is, wat de gamesindustrie betreft, hoog tijd dat het grote publiek spelletjes gaat spelen.

Om dat streven te realiseren is Sony, de fabrikant van de Playstation 2 spelcomputer, begonnen met een campagne die niet alleen de bestaande gebruikers moet aanspreken, maar ook degenen die buiten het traditionele gamingpubliek vallen. Op zoek naar een gemeenschappelijk factor van vrijwel alle games kwam reclamebureau TBWALondon op het onderwerp 'emoties'. Daar op voortbordurend kwamen de creatieven uit op de 'Playstation Emotions-campagne, met als boodschap dat "dit een plek is waar een breed scala aan krachtige emotionele ervaringen beschikbaar is".

Is het inderdaad eindelijk zover dat computergames een liefhebberij van het grote publiek worden? Volgens marketing manager Ronny Hoekman "zijn games stilaan al mainstream aan het worden", daarbij verwijzend naar de verkoopaantallen van de Playstation in de Benelux: ruim 1,6 miljoen stuks van de Playstation PSone, en 450.000 stuks van de Playstation 2.

Sowieso tijd voor vernieuwing

Is het eigenlijk wel mogelijk om met een campagne te komen die zowel 'hardcore gamers' als het grote publiek aanspreekt? Hoekman zegt dat er zo'n vijftigduizend 'core gamers' in de Benelux zijn. Die groep wil het bedrijf "zeker niet kwijtraken", maar dat ligt volgens hem vooral aan de games zelf, en niet zozeer aan de branding. Is het dan niet effectiever om met games te komen die specifiek voor het grote publiek bedoeld zijn in plaats van een nieuwe brandingcampagne? Volgens Hoekman hebben beide opties zin. Wat de campagne betreft was het na zeven jaar in de markt "sowieso tijd voor vernieuwing", en door met een bepaald soort games te blijven komen is hij ervan overtuigd dat het ook de aandacht van 'core gamers' zal blijven vasthouden.

Hoe groot schat Sony de potentiële doelgroep die 'het grote publiek' in zich heeft? Hoekman wil niet met een schatting komen ? "dat is niet specifiek onderzocht" ? maar hij wijst er wel op dat van het racespel Gran Tourismo in de Benelux totaal 600.000 exemplaren zijn verkocht.

Gaat Sony ook de prijzen van de games verlagen ? doorgaans een probaat middel om de interesse van een groter publiek te trekken? Hoekman antwoordt dat "topgames in de platinum reeks" zo'n zeventien euro kosten, en in de platinum reeks "worden games aangeboden die al qua verkoopaantallen bepaalde streefcijfers hebben gehaald". Met andere woorden, de winst is binnen dankzij de core gamers, en dan wordt het oude spul doorgeschoven naar het grote publiek? Dat is absoluut niet het geval, aldus Hoekman: "Het zijn nog steeds toptitels, maar dan voor een lage prijs."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond