Deel dit artikel
-

Spectaculaire fietsenverkoop via Internet

Binnen een maand heeft de virtuele fietsenwinkel Kronan voor een half miljoen gulden aan rijwielen en toebehoren omgezet. In de toekomst denkt Jorrit Kreek van Kronan Holland aan verkoop van bedrijfsfietsen via intranetten en een nummerplaatloterij.

Sinds Wouter Klootwijk in de Volkskrant aandacht besteedde aan de oerdegelijke Zweedse Kronan-fiets, is de verkoop via de website explosief gestegen. Jorrit Kreek van Kronan Holland kan het nog maar nauwelijks geloven: 'In dat artikel stond ons Internetadres vermeld. Sindsdien hebben we heel veel verkocht, terwijl de winkel nog niet eens helemaal af was. We hadden een omzet van een half miljoen gulden, inclusief de verkoop van accessoires.'

In de Kronan-winkel op Internet zijn naast heren- en damesmodellen in zeven verschillende kleuren de originele Kronan-pomp, het Deense Bastaslot en een bagagerek te bestellen. De bezorging wordt in Nederland verzorgd door de PTT. Er kan voorlopig alleen onder rembours worden betaald, maar volgens Kreek is dat geen probleem: 'Mensen vinden het juist prettig om pas bij de aflevering te betalen. Misschien dat we in de loop der tijd ook andere vormen van betaling gaan toestaan.'

Klanten kunnen hun gekochte fiets gratis laten registreren op de website. Zo wordt de naam van de gebruiker verbonden met een kentekenplaat op de fiets. Kreek legt uit waarvoor dat is: 'Als er problemen zijn, dan kunnen we aan de hand van dat nummer opzoeken of iemand nog recht heeft op garantie. De meeste artikelen kunnen dan bij een gewone fietsenwinkel worden gekocht, waarna Kronan de uitgaven vergoedt.'

De online Kronan-winkel kan de prijzen onder meer laag houden omdat er weinig voorraad- of overheadkosten zijn. Kreek: 'De fietsenbranche heeft bepaalde prijsafspraken gemaakt, waardoor prijzen kunstmatig hoog blijven. Daar komen ook de kosten van het dealernetwerk bij. Daar hebben wij op Internet niet mee te maken. De opstartkosten van de website zijn in Zweden al gemaakt. Daar wordt al twee jaar via Internet verkocht.'

Jorrit Kreek denkt voorlopig niet aan een uitgebreide reclamecampagne om de webwinkel te promoten, ondanks een lokale actie in Amsterdam. Kreek: 'Daar staan Kronan-showfietsen met het Internetadres erop, maar ik weet niet of dat veel heeft bijgedragen aan het succes. Wij maken gebruik van mond-op-mond-reclame. Volgens onze ervaring genereert iedere verkochte fiets twee à drie nieuwe fietsen. We denken verder aan de Zweedse manier van reclame maken. Dat gebeurt veel via het intranet van bedrijven, waarop tegen een scherpe prijs bedrijfsfietsen worden aangeboden. Aangezien Kronan in de bedrijfskleuren kan leveren, is dit een goede promotie.'

Om te zorgen dat de bezoekers van de Kronan-site blijven terugkeren, staan er nieuwtjes en wat andere inhoud op. In het najaar moet daar een loterij bijkomen. Kreek: 'Mensen kunnen dan een prijs winnen aan de hand van het registratienummer van hun fiets. Een ander onderdeel is de rubriek fietsverhalen. Iemand die deze zomer zelf zijn fiets gaat halen bij de fabriek in Malmö, gaat voor ons een verslag maken. Hij fietst op eigen kracht terug naar Nederland.'

Voorlopig zijn er geen Nederlandse concurrenten voor Kronan. Internationaal verkopen er voornamelijk aanbieders van mountainbikes en racefietsen op Internet. In Engeland zijn de e-commercesites BikeWorld en Bike Pro actief, in de VS verkoopt Gibraltar Internet Bikes en in Duitsland Rose Versand .

Deel dit bericht

1 Reactie

Truus de Jong

Wie kan mij het RALnummer vertellen van de blauwe kronan fiets.
Alvast bedankt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond