Deel dit artikel
-

Spotify lanceert eigen ‘hitparade’

Muziekdienst Spotify stelt voortaan per land een lijst van de vijftig meest gedraaide songs samen. Spotify Charts zal beschikbaar zijn in alle 28 landen waar de onlinedienst actief is.

De lijst wordt iedere maandag ververst, en kan embedded – dus als insluitbare lijst – op blogs worden geplaatst. De in de lijst vermelde songs zijn dan ook meteen af te spelen, ook als men geen abonnement heeft bij Spotify.

De hitparade biedt luisteraars onder meer de mogelijkheid om nieuwe muziek te ontdekken buiten de context van waarnaar men op dat moment zelf naar luistert. Spotify raadt doorgaans alleen muziek van ‘gerelateerde artiesten’ aan.

Spotify gaat voortaan ook vermelden hoe vaak een track is beluisterd sinds oktober 2008 (de Zweedse dienst bestaat iets langer, sinds 2006). Verder is het binnenkort mogelijk om Spotify te beluisteren via het web in plaats van via een aparte applicatie.

De startup hoopt op deze manier zijn bereik te vergroten. Van de 24 miljoen geregistreerde gebruikers, zijn er momenteel zes miljoen met een betaald abonnement, maar geen van de online diensten kan het marktleiderschap claimen. Vorige week is ook Google een nieuwe muziekdienst begonnen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond