Deel dit artikel
-

Steeds meer R&D geld naar buitenland

Nederlandse bedrijven geven steeds meer R&D-geld uit in het buitenland. Buitenlandse investeringen in Nederland blijven achter. Dat toont het Rathenau Instituut in het rapport ‘R&D goes global’.

Verder blijkt de ‘r’ (research) relatief honkvast ten opzichte van de ‘d’ (development). Doorslaggevend voor de locatie van bedrijfsresearch is de aanwezigheid van kennis, onderzoekers en mogelijkheden tot samenwerking.

Het Rathenau Instituut interviewde twintig R&D-vertegenwoordigers van in Nederland gevestigde bedrijven als DSM, Danone, NXP, Unilever, Rijk Zwaan, ASML, Philips, Tata Steel en Shell. Ook liet het instituut veertien R&D-managers interviewen van Chinese dochterondernemingen van westerse bedrijven. Daarnaast spraken de onderzoekers met beleidsmakers op nationaal en regionaal niveau en analyseerden ze de gegevens over R&D-uitgaven.

Het onderzoek laat zien dat bedrijven voor hun ontwikkeling vooral kiezen voor locaties met marktkansen, vaak in landen met snelgroeiende economieën zoals in Azië. Het is voor Nederland lastig om dit tegen te houden. Wel liggen er kansen voor Nederland op markten voor hoogwaardige, geavanceerde en innovatieve producten.

De concurrentiepositie van Nederland kan verbeteren als Rijk, regio en steden samen optrekken en daarbij ook de kennisinstellingen en het R&D-intensieve bedrijfsleven betrekken.

De onderzoekers waarschuwen wel dat het woord ‘regio’ tot misverstanden kan leiden. Multinationals die een plek zoeken voor een Europese R&D-vestiging, zien heel Nederland namelijk als één regio in Europa. Daarom zou Nederland zich vaker als één geheel moeten profileren in plaats van als verzameling losse ‘valleys’ of ‘hotspots’.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond