Deel dit artikel
-

Sterke afname aantal kledingwinkels door online concurrentie

Het aantal modewinkels is sinds het uitbreken van de coronapandemie met 10 procent gedaald. De hardste klappen zijn gevallen bij winkels in schoenen, damesmode en kinderkleding. Het onlinekanaal is een grote concurrent, maar de groei van de totale bestedingen aan kleding – online en fysiek – vlakt in zijn geheel ook af, zo laten de transactiedata van ABN AMRO zien.

De verplichte sluiting van winkels tijdens de coronapandemie en de explosieve groei van het onlinekanaal die hier een reactie op was, heeft de langjarige krimp in het aantal fysieke winkels versneld. In februari 2022, net na de opheffing van alle beperkende maatregelen, brak bovendien de oorlog in de Oekraïne uit en de daaropvolgende hoge inflatie en flinke kostenstijgingen brachten ook weinig goeds. Al met al is in de periode januari 2020 tot en met augustus 2023 het aantal kledingwinkels met bijna 10 procent afgenomen. Vooral in 2020 en 2021 was de daling met respectievelijk 4,3 procent en 4,9 procent groter dan in voorgaande jaren.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!