Deel dit artikel
-

Sterke groei voor Adyen in 2018

Het betalingsvolume dat Adyen voor winkeliers verwerkte in 2018 groeide met 47 procent tot 159 miljard euro. De daaruit resulterende omzet nam toe met zestig procent tot 349 miljoen euro.

Dat leverde een winst (ebitda) op van 182 miljoen euro (+83%) en een nettowinst in de tweede helft van het jaar van 83 miljoen euro (+90%). Zo valt te lezen in de jaarcijfers die Adyen zojuist publiceerde.

De meeste groei realiseerde het bij bestaande klanten op de sterkste markt: Europa. Het gaat daarbij om zogeheten enterpriseklanten die meer omzetten draaiden via Adyen. In Europa bedroeg de groei 46 procent. De groei in het verre oosten bedroeg 121 procent in 2018, maar als onderdeel van het geval is dat nog niet veel.

Adyen investeerde afgelopen jaar, en ook dit jaar weer, in expansie van de zijn geografische werkterrein. Dat houdt onder meer dat er meer banken op zijn systemen moeten wroden aangesloten.

Groei wordt ook verwacht uit nieuwe business: kassa’s in winkels, versus de traditionele online business. De winkelkassa’s, in jargon: point of sale (POS), leverden in de tweede helft van 2018 een omzetbijdrage van tien procent. Nieuwe klanten in dit segment zijn partijen als Farfetch, Gap, H&M, adidas en Mulberry.

De reactie van beleggers is te zien als zodadelijk de beurs opengaat. De koers sloot gisteren op 672,60 euro per aandeel.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond