Deel dit artikel
-

Stir begint mobiele bereiksmetingen

Partijen uit de Nederlandse reclame- en mediabranche slaan de handen ineen om adverteren op mobiel internet aantrekkelijker te maken. Ze gaan gedetailleerd meten welke sites en applicaties welke gebruikersgroepen bereiken.

Begin volgend jaar begin gaat analyticsbedrijf Nedstat voor Stir de eerste metingen verrichtingen in, wat heet, ‘Stir Lab Mobiel’. Kort gezegd is dat het initiatief om de bereiksmetingen van Stir van het vaste web ook te verrichten op het mobiele web én mobiele applicaties.

In de eerste fase tracht men tot gestandaardiseerde meetmethodes te komen. Zeker op het gebied van applicaties wordt dat nog een tour de force, aangezien de meeste software uit het buitenland stamt en het ondoenlijk is om alle applicatiebouwers Nederlandse meetcodes van Nedstat te laten implementeren.

Zodra de meetsystematiek is uitgekristalliseerd, stapt Stir ertoe over om het bereik van mobiele sites en applicaties te rapporteren. Dat is informatie die vooral voor adverteerders en mediabureaus van belang is. Zij baseren daarmee bij welke sites ze reclameruimte inkopen.

Belangenorganisaties IAB en OMI zijn ook bij Stir Lab Mobiel betrokken.

Onder de leden van de betreffende Stir-werkgroep bevinden zich Diederik Stijnen van AdLink, Menno Bieslot van Sanoma Digital en Marije Andela van de Publieke Omroep.

Uit metingen van het mobiele advertentienetwerk Mads bleek in oktober dat er bijna 2,5 miljoen Nederlanders actief zijn op mobiel internet. Dat was 61 procent meer dan een half jaar daarvoor.

Mobiele netwerken als Mads, AdMob en InMobi hebben behalve zicht op het gebruik van mobiele websites ook redelijk goed zicht op applicatiegebruik aangezien een deel van de softwaremakers reclamecode in hun applicaties verwerken. Stir werkt echter niet samen met een van dit soort partijen

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond