Deel dit artikel
-

Successervice Dropbox geeft tips voor startups

Drew Houston, oprichter van de populaire webdienst Dropbox, geeft een aantal nuttige tips voor startups. Hoe je heel snel kunt groeien.

Dropbox, een dienst om documenten online te bewaren en uit te wisselen, groeide in enkele jaren uit tot twee miljoen gebruikers. Oprichter Drew Houston geeft tijdens Web 2.0 Expo in San Francisco enkele tips. Een ogenschijnlijk voordehandliggende vraag die elke internetondernemer zich vooraf zou moeten stellen is: is er wel behoefte aan het product of de dienst die ik wil lanceren? Houston noemt de Segway als voorbeeld van iets dat ondanks sloten marketinggeld niet aan de straatstenen te slijten was. Vanwege de marketing kent iedereen het, maar vrijwel niemand had er behoefte aan.

Maar hoe kom je daarachter? Heel simpel: praat met mensen. Praat met veel mensen om erachter te komen wat ze van jouw plan vinden. Dat is echter wel tijdrovend. Een alternatief is een Adwords- test, waar zoeken mensen naar? Is men inderdaad op zoek naar een dergelijk product?

Zorg in dat geval uiteraard wel voor een eenvoudige landingspagina, bijvoorbeeld met een introductievideootje, en vraag de bezoeker direct om feedback en laat hem zijn e-mailadres achterlaten voor een bètatest.

De volgende stap is om daarheen te gaan waar je gebruikers zijn. Zijn het de early adopters, zorg dat je wordt opgepikt op Digg. Dropbox deed dat zeer succesvol door opnieuw een video te lanceren met allerlei verborgen verwijzingen naar andere  diensten, als gimmick. Het verrassende filmpje leverde 12.000 diggs op en 75.000 aanmeldingen voor de bètatest in één dag.

Houston geeft daarbij wel het advies om er een open bèta van te maken, om het Google Wave-effect te voorkomen. Toen de eerste gebruikers daar na lang wachten eindelijk hun uitnodiging voor ontvingen, bleek er helemaal niemand te zijn om mee te ‘waven’.

Hij geeft vervolgens wat handige tips voor pr, je wilt immers publiciteit: koppel je dienst aan een grotere trend (denk in dit geval aan cloud computing of information overload). Als het in een groter verhaal past, zal het eerder worden opgepikt.  Hiermee verband houdend: wees relevant voor journalisten. Een duidelijke insteek van je verhaal is handig. Maak een soort pershoek op je website met contactmogelijkheden.  

Om te zorgen voor een viraal effect, bied op je site de mogelijkheid om de dienst door te twitteren of op Facebook te noemen. Biedt extra’s als mensen het doorsturen. Denk ook aan het regeltje dat er standaard onder Hotmail stond (wil je ook je eigen account?) en de standaard zin: sent from iPhone of iPad. Dat is geen toeval.

Vervolgens moet je gaan nadenken over hóe mensen jouw product of dienst gaan gebruiken. Het advies is duidelijk: je kunt beter weinig dingen goed doen, dan veel dingen matig. Een open deur, maar je ziet het maar al te vaak: veel te veel features. Wees minimaal, zorg dat gebruikers in het begin zo min mogelijk beslissingen hoeven nemen, want dan haken ze minder snel af.

Hou ook de landingspagina eenvoudig en begrijpelijk, en test wat het best converteert. Bij Dropbox bleek dat die ene download-knop.  Zorg eerst dat mensen binnen zijn en ga pas daarna uitleggen wat er allemaal mogelijk is, geef een rondleiding. Of stuur een e-mails met tips en incentives als blijkt dat mensen je dienst niet direct actief gaan gebruiken.

Houston vertelt hoe een eenvoudige ‘live’ test een pijnlijk resultaat opleverde. Ze nodigden een aantal testers uit (in hun geval  via usertesting.com) waaruit bleek dat het gebruik van Dropbox helemaal niet zo eenvoudig was als ze dachten. Er kwamen talloze wijzigingen uit. Hadden we het maar eerder gedaan, verzucht Houston. Het bracht hem er ook toe een kleine knop op de site toe te voegen met twee opties : Dropbox is awesome of it needs work. Waaruit weer veel relevante feedback voortkomt.

En tot slot: meten, meten, meten. Handig om in dit kader de presentatie Startup Metrics for Pirates te lezen.

Bron foto: jdlasica (CC)

Deel dit bericht

5 Reacties

Leonard Wolters

Die tips komen praktisch 100% overeen met die van Tim Ferriss van de 4 hour work week. Maar ja, die zijn ook gewoon goed. De trend die steeds maar weer terugkomt is dat je business model iteratief moet zijn en dat je pragmatisch te werk moet gaan. Dit is niet iets nieuws; het is wel een resultaat op het oude waterval ondernemen uit begin jaren 2000 waar veel geld werd geinvesteerd in een bing bang launch; iets wat nu dus steeds in kleine controlleerbare stapjes gaat.

Dion Fokkema - Reclamekiosk

De presentatie waarnaar gelinkt wordt kan ook weer in het rijtje: "ik snap niet hoe je leesbare slides moet maken". Artikel is zeer interessant & @Leonard, ik moet '4 hour work week' toch maar eens gaan lezen dan.

Tymen Selman

De tip 'praat met mensen' klinkt logisch maar er zijn ook heel veel voorbeelden van nieuwe bedrijven en producten waarbij ongeveer iedereen zei dat het toch niks zou worden (Wii anybody).  Behalve testen, zou je nog kunnen zeggen: Breek het op in kleine stukjes. Probeer niet eerst het perfecte product/bedrijf/dienst te hebben voordat je aan de slag gaat. Als je daarop moet wachten is het nooit af en is er minder tijd om te leren van je fouten. Ga zo snel mogelijk aan de slag met echte klanten en geef ze een speciale deal omdat zij de eersten zijn. Bij http://www.Freelancematch.nl zijn we op 4 januari gewoon begonnen met de site online te zetten. Het was echt nog lang niet af maar we kregen wel al meteen feedback van honderden gebruikers. Commentaar van echte gebruikers is zoveel handiger dan interne brainstorms op basis van powerpoints of hypothetische gebruikers. 

Jan Timmers

Ik ben al een tijdje een zeer tevreden gebruiker van Dropbox. En kan het iedereen aanraden. Het werkt gewoon super! Automatisch al je computers synchronizeren en een online backup! Alleen is 2GB natuurlijk niet genoeg. Als je onderstaande link gebruikt, ontvangen we beiden 250mb extra…geheel gratis, en voor altijd! Dus wil je beginnen met Dropbox….  https://www.dropbox.com/referrals/NTY2OTU1MTc5

Eric

Ik kan Dropbox volledig aanraden! Ik heb het nu enkele maanden gebruikt en in een woord….fantastisch!Als je het will uitproberen, klik dan op de volgende link: http://db.tt/pnM2wv  Je ontvangt dan volledig gratis 250mb gratis bovenop de standaard 2gb.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond