Deel dit artikel
-

Suzanne Jansen (MightyHive): ‘Mijn achtergrond in kunstgeschiedenis én informatica helpt’

Suzanne Jansen helpt data and digital media consultant MightyHive in Nederland opbouwen. Voor het eerst bevindt ze zich in een omgeving waar zowel data als creatie en content onder een dak leven.

MightyHive is hier een nieuw label, hoe kwam je er terecht?
“Richard Smoorenburg, die er de leiding heeft, benaderde me met de vraag of ik wilde komen praten. Bij DPG Media zat ik prima op mijn plek, maar hier is voor het eerst alles in huis is om de combinatie te maken van én data én media als een geheel. Je ziet vaak dat de grens van die twee te weinig wordt opgezocht. Om dat te kunnen doen, moet je beide gebieden goed kennen en de wisselwerking opzoeken.”

Dat klinkt abstract. Wil je dat toelichten?
“Een campagne begint met een idee en dat groeit uiteindelijk uit in iets concreets: een platform, een mediaplan of een verzameling digitale assets. Kijk naar ons zusterbedrijf MediaMonks, daar zit veel denk- en doewerk. Ze maken echt iets. Tijdens het ontwikkelproces kun je al met data werken, bijvoorbeeld de gebruikerservaring verbeteren. Ik wil kijken hoe je concrete zaken met data samenbrengt. Je moet dan wel een gesloten ecosysteem maken om dat van begin tot eind door te voeren.”

Klinkt logisch…
“Is het ook. Maar het is een wonder dat ik deze werkomgeving toegeworpen krijg. Velen spreken hierover, maar het wordt weinig gedaan. Deels omdat men vaak denkt dat het alles of niets is. We willen van data in silo’s naar volledige geïntegreerde datasets. Ik ben meer van de pragmatische aanpak: wat hebben we, waar halen we inzichten uit en hoe kunnen we deelgebieden injecteren met data.”

Waarom kun jij dat wel?
“Ik denk vanwege mijn achtergrond. Ik heb kunstgeschiedenis en informatica gestudeerd. Beide disciplines houden zich bezig met het conceptualiseren en representeren van de wereld. Kunst zoekt de grens op, het punt waar het ondermijnt en ongemakkelijk wordt. Daar zit het effect voor de ontvanger. Programmeren is juist een directe wetenschap, heel strak en werkt alleen binnen vastgestelde grenzen. Met data kun je binnen grenzen blijven, maar met de juiste creatieve stimulus er ook overheen gaan. Daar zit de meerwaarde. Daar verleg je notie en begrip.”

En wat ga je precies doen in je nieuwe functie?
“In het verlengde van wat ik net zei: de praktijk van digitale marketing is niet in steen gebeiteld. Creatieve mensen blijven de grenzen opzoeken: ‘Zou het niet mooi zijn als xyz?’. Data, tech, media en content brengen dat bij elkaar. Ik kan daar verbindend in zijn. Dat wordt dus ook mijn werk: de diensten van MightyHive naar Nederland brengen en helpen om datagedreven marketing ‘full circle’ te maken.”

Voor het beeld: waar kunnen we jullie van kennen?
“In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zijn we vanwege onze expertise het preferred partnerbureau van grote tech vendors als Adobe, Facebook en Google. Zij komen met hun klanten bij ons. Wij kennen de grenzen en de mogelijkheden (van digitale marketing, red.).”

Hoe start je in coronatijd?
“Eigenlijk ervaar ik door corona geen beperkingen. Je kunt zelfs veel tijdwinst maken. Oké, je kunt niet zomaar even iemand aanspreken. Maar ik tik via Slack voortdurend mijn collega’s op de schouders om vragen te stellen. Zo leer je op een natuurlijke manier toch vrij snel mensen kennen en met ze samenwerken.”

Waar sta je over vijf jaar?
“Mensen hebben vaak de neiging om willekeurige events onderdeel te willen maken van een logisch geheel. Zit er logica in de stappen in mijn carrière? Ja. Kan ik vooruit kijken? Nee. Je weet niet wat zich aandient. Ik word graag blootgesteld aan nieuwe dingen, leer graag en verbind dat met wat ik al weet.”

* Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#182).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond