Deel dit artikel
-

“Technologie geen barrière voor samenwerking”

De overgrote meerderheid (79 procent) van Europese 'directors' meent dat technologie geen principiële belemmering vormt voor de creatie van electronische relaties met klanten of leveranciers. Dat is een van de conclusies van een onderzoek dat J.D. Edwards , 'solutions provider voor de internet economie', deed onder honderd Europese directors op het gebied van financiën, inkoop, logistiek en operaties. Uit het onderzoek blijkt ook dat de focus van de meeste bedrijven is gericht op de lange termijn; ondanks de huidige economische druk is tweederde van de ondervraagde groep van plan om de uitgaves aan e-business het komende jaar op te voeren.

Een op de vijf directors gaf aan technologie wel als de belangrijkste hindernis te beschouwen bij het vormen van electronische relaties. 26 procent noemde 'bedrijfskwesties' als belangrijkste hindernis en nog eens 21 procent verklaarde dat de houding van de klant tegenover e-business het grootste probleem vormde. De helft van de directors uit Spanje gaf aan helemaal geen belemmeringen te zien. Voor de directors uit Duitsland geldt dat daar niemand 'bedrijfskwesties' als een hindernis ziet. Daarentegen vond 42 procent van de Britse ondervraagden dat juist wel de grootste hindernis.

Wat geplande uitgaves aan e-business betreft hebben Nederland, Duitsland en Spanje de meest ambitieuze e-business plannen voor het komende jaar. Dertig procent van de directors uit deze landen denkt dat de uitgaves op dit gebied met meer dan tien procent gaan stijgen. Dit tegenover 47 procent die zegt slechts een kleine toename in de uitgaves te verwachten.

Een andere vraag die werd gesteld was of de electronische interactie met de partners en leveranciers afgelopen drie jaar is toegenomen, gelijk gebleven of afgenomen. Niet verwonderlijk antwoordde de meerderheid (85 procent) dat dit was toegenomen. Slechts één partij meldde een afname van de hoeveelheid electronische interactie. De grootste bedrijven boeken op dit gebied de meeste vooruitgang: van de bedrijven met een jaaromzet van meer dan 250 miljoen dollar meldde 92 procent een toename van de electronische interactie, bij bedrijven met een lagere jaaromzet ging het om 73 procent van de bedrijven, wat, zoals de onderzoekers opmerken, betekent dat er "kansen liggen voor providers van collaboratieve software in de middenmarkt".

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond