Deel dit artikel
-

Telecom en ICT adverteren het meest online

Telecom- en ict-bedrijven waren vorig jaar de grootste online adverteerders in Nederland. Ze gaven netto ongeveer 80 procent meer uit dan in 2003. Dit komt naar voren in de jaarcijfers van het IAB. De nettobestedingen groeiden vorig jaar met 67 procent naar 66,2 miljoen euro.

Twee weken geleden kwam het IAB Nederland al met cijfers over het vierde kwartaal. Toen kon al geconcludeerd worden aan de hand van eerdere rapportages dat de online reclame markt in Nederland vorig jaar stevig is gegroeid.

Aan het IAB onderzoek, dat samen met BBC De Media en Reclamebank wordt verricht, doen dertien bedrijven mee. De exploitanten en advertentienetwerken die data hebben aangeleverd zijn: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, Ilse media, IDG en Wegener multimedia.

Gezamenlijk boekten ze vorig jaar een netto-omzet van 66,2 miljoen euro, een toename van 67 procent in vergelijking met 2003. De daadwerkelijke omzet aan online reclame ligt echter nog hoger, partijen als Google en Overture (zoekmachinemarketing) verstrekten geen omzetcijfers aan het IAB.

Het meeste reclamegeld online werd besteed door de telecom- en ict-branche, goed voor 23 procent van de totale omzet oftewel ruim 15 miljoen euro. Een overzicht van de meest adverterende branches:

 

Branche Bedrag 2003 Bedrag 2004 Percentage 2004
Telecom, ICT 8,5 miljoen euro 15,2 miljoen euro 23 procent
Media 5,9 11,2 17
Financiële Dienstverlening 5,9 10,5 16
Horeca, toerisme, recreatie 2,9 4,6 7
Retail 2,7 3,9 6

 

Banners en skyscrapers waren vorig jaar het meest gebruikte advertentieformaat, goed voor 48 procent van de bestedingen. Contentintegratie & sponsoring zorgde voor 34 procent van de omzet en 10 procent bestond uit pop-ups, interstitials en full screen ads. Andere reclamevormen, zoals e-mailmarketing en zoekmachinemarketing, leverden 8 procent van de omzet op, aldus het IAB. Dat laatste cijfers is echter weinig betrouwbaar aangezien er bij grote partijen in die markten – zoals Google, Overture, MailMedia, RapidSugar en Tapps – geen cijfers zijn vergaard.

Deel dit bericht

1 Reactie

insider

Vreemde situatie dat de genoemde partijen geen gegevens aanleveren. Zou dit afgesproken werk zijn? Smeets (Overture), Van Mil (Mailmedia) en Van Eerde (TAPPS) zijn hele dikke IPAN-vriendjes van elkaar dus zouden ze samen bewust IAB dwarsbomen door geen data aan te leveren? Johan van Mil wil zelf waarschijnlijk naam maken met zijn jaarlijkse omzetstatistieken, mogelijk dat dat er iets mee te maken heeft? Of zouden de bovengenoemde clubs bewust hun cijfertjes achter houden om niet door de mand te vallen? Van Mil noemt zich "continue "de grootste" en "marktleider", lijkt mij een moeilijk verhaal als niemand zijn cijfertjes op tafel durft te leggen… Misschien moet IAB gewoon bij de KvK langs gaan en de aldaar gedeponeerde gegevens van deze clubs verwerken….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond