Deel dit artikel
-

Telegraaf neemt meerderheidsbelang in WebRegio.nl

Uitgeverij De Telegraaf neemt een belang van 70 procent in WebRegio.nl, een internetuitgever die focust op regionaal en buurtnieuws. Telegraaf-directeur Digitale Media Marianne Zwagerman: “Lokaal en regionaal nieuws is nog een enorm gat in de markt.”

"Na bestudering van vergelijkbare lokale en regionale nieuwsinitiatieven van andere uitgevers hebben we besloten een overname te plegen en dit niet zelf te bouwen. Het bedrijf blijft op afstand zelfstandig fungeren."

Het feit dat WebRegio.nl niet op papier uitgeeft en al goed lopend wordt geëxploiteerd, blijkt een van de succesfactoren te zijn. Reden voor De Telegraaf om zich niet zelfstandig aan een online lokaal nieuws-avontuur te wagen, aldus directeur Zwagerman.

Gisterenmiddag maakte De Telegraaf bekend een controlerend belang in het Purmerendse bedrijf te nemen. Het is een winstgevende onderneming.

Financiële details rondom de overname maakt de uitgeverij niet bekend. Dertig procent van de aandelen blijft in handen van de oprichters om het ondernemerschap de komende jaren te stimuleren.

Groeien in de Randstad

WebRegio.nl geeft 7 lokaal en regionaal georiënteerde online nieuwstitels uit. Het geografisch werkterrein omvat het midden en noorden van Noord-Holland. Zwagerman: "De komende jaren rollen we het concept uit naar andere delen van de Randstad. Dat gebied definiëren we groot, want strekt zich in het oosten uit tot Deventer en in het zuiden tot Den Bosch en Eindhoven."

De nieuwe digitale dochter van het Telegraaf-concern verwerkt maandelijks 500.000 unieke bezoekers. Zwagerman is van plan de 8 miljoen bezoekers van de andere Telegraaf-titels, zoals Telegraaf.nl, Woonkrant.nl en AutoTelegraaf.nl gericht "door te loodsen naar relevante onderdelen van WebRegio."

Wat er gebeurt er bij mijn oude buren?

"Met De Telegraaf voorzien we al in nieuws uit binnen- en buitenland. Maar lokaal en regionaal nieuws is een enorm gat in de markt. Internet wordt hier nog niet goed voor gebruikt. Laat ik mezelf als voorbeeld nemen. Tussen de plek waar ik nu woon en voorheen woonde, zit 15 kilometer afstand. Hoewel ik nieuwsgierig ben naar wat er in mijn oude woonplaats gebeurt, bestaat er niets dat voorziet in die behoefte."

"Uitwisseling van content is één van de synergie doelen van de participatie. Ook het onlangs door De Telegraaf geïntroduceerde buurtjournalistieke platform WUZ wordt aan dit netwerk gekoppeld."

Zwagerman verwacht dat de lokaal georiënteerde MKB-advertentiemarkt aanzienlijk zal groeien de komende jaren. Een stelling die Bol.com-directeur Daniël Ropers met haar deelt, zo bleek eind vorige week. De Telegraaf-directeur: "Aan de achterkant bouwen we nu aan een marketing- en sales-apparaat dat in alle landelijke en regionale advertentiebehoeftes kan voorzien. Over een paar maanden hebben we daarvoor een team van 60 man."

Eind oktober maakte De Telegraaf bekend dat het een belang van 75 procent neemt in Pilarczyk Mediagroep, een tv-bedrijf dat zich op auto’s richt. Zwagerman zint op meer overnames, maar wil niet kwijt in welke segmenten van de digitale markt.

Bron foto: rabbleradio (CC)

Deel dit bericht

3 Reacties

Wilfred Romijn

"Tussen de plek waar ik nu woon en voorheen woonde, zit 15 kilometer afstand. Hoewel ik nieuwsgierig ben naar wat er in mijn oude woonplaats gebeurt, bestaat er niets dat voorziet in die behoefte." Wellicht is het een idee om eens op Buurtlink.nl te kijken. Daar kun je elke buurt in Nederland (dat zijn er 4000) terug vinden.

Nando Eskes

"… verwerkt maandelijks 500.000 unieke bezoekers." Ik verbaas me vaak over de opgegeven bezoekersaantallen. Als ik naar de ranglijst van alexa.com kijk, nr. 332.995, spoort dat niet met het opgegeven aantal van 500.000 unieke bezoekers per maand. In dat geval zou je bij alexa.com minimaal een 100.000-ranking moeten hebben. Alexa.com is niet betrouwbaar, maar zo'n afwijking…

Hans

Toch is het jammer dat grote concerns steeds meer grip krijgen op onze media, lokaal, regionaal en nationaal. Jaren geleden had mijn stad nog twee kranten, nu is het al jaren 1 krant, die ook nog eens onderdeel is geworden van het Telegraaf-concern. En nu gaan regionale internetkranten ook al naar de grote concerns. Voorlopig blijft http://www.hoorngids.nl in mijn stad gelukkig onafhankelijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond