Deel dit artikel
-

Terugval voor Ericsson en Motorola

Motorola en Ericsson verkochten vorig jaar fors minder mobiele telefoons dan het jaar ervoor. Alleen marktleider Nokia slaagde erin meer omzet te boeken, hoewel ook hier de cijfers tegenvielen. Een verzadigde markt geldt als belangrijkste oorzaak. Wanneer is herstel van de vraag te verwachten?

Het zat het afgelopen jaar niet mee voor de fabrikanten van mobiele telefoons. Marktleider Nokia boekte vorig jaar 5,2 miljard euro winst, tegen 5,9 in 2000. De omzet nam met drie procent toe naar 31,2 miljard euro. Het bedrijf zegt zijn wereldwijd marktaandeel op de mobiele markt te hebben vergroot naar 37 procent.

Concurrent Ericsson heeft in 2001 een nettoverlies geleden van 2,3 miljard euro. In 2000 was nog sprake van een winst van 2,2 miljard. De verliezen kwamen voor een groot deel voor rekening van de mobiele divisie. Deze is sinds september onderdeel van Sony Ericsson Mobile Communications, dat voor vijftig procent eigendom is van Ericsson. De joint venture heeft in het eerst kwartaal van zijn bestaan een verlies geleden van 152 miljoen euro. Het bedrijf heeft noodgedwongen sterk bezuinigd op loonkosten en ontsloeg vorig jaar 10.600 werknemers en 8.000 adviseurs.

Bij Motorola ging het er niet veel beter aan toe. Het bedrijf zag een winst van 1,5 miljard euro in 2000 omslaan in een verlies van 4,5 miljard. Topman Christopher Galvin verwacht het eerste halfjaar van 2002 nog verlies te boeken.

Nokia verkocht als enige meer toestellen (plus drie procent). Motorola en Ericsson verkochten minder, respectievelijk twintig en vijf procent. Ericsson zegt dat het negatieve sentiment nog wel even kan aanhouden. Wereldwijd zal de verkoop met tien procent dalen naar 390 miljoen stuks, denkt Ericsson. Analisten sloten zich hierbij aan en verwachten dat de gedaalde vraag naar mobiele toestellen ook het eerste kwartaal van dit jaar nog zal aanhouden. Wanneer is het herstel van de markt voor mobiele telefoons dan wel te verwachten?

Het wachten is waarschijnlijk op de nieuwe generatie mobiele telefonie. De markt voor GSM is in West-Europa vrijwel verzadigd, maar met name Ericsson heeft nu al zwaar ingezet op de zogeheten derde generatie telefonie (3G). Via deze telefoons wordt het mogelijk "zwaardere content" te versturen. Wanneer 3G in West-Europa op grote schaal gaat komen is nog onzeker. Telelecomoperator Vodafone zegt dit jaar in Duitsland van start te willen gaan met 3G, maar rivaal Deutsche Telekom gaf aan dat pas in 2003 voldoende 3G-toestellen beschikbaar zullen zijn. Zonder goedwerkende en voorradige techniek heeft 3G nog niet veel zin. Zolang consumenten geen goede reden hebben om over te stappen van hun huidige GSM's naar relatief dure GPRS- dan wel 3G-toestellen, is herstel van de markt in West-Europa nog niet te verwachten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond