Deel dit artikel
-

‘The Future of Web Apps’ (dag 1)

Vage voorspellingen over de toekomst van het web. Zo begon vandaag de conferentie The Future of Web Apps in Londen. Rebecca Rijnders doet verslag.

De twee bedrijfsnamen die elke paar minuten terugkeren zijn Facebook – als schoolvoorbeeld van openheid – en Google – als potentiele bedreiging voor elk bedrijf dat op grote schaal met web applicaties bezig is. Zeker als Google straks ook "open" wordt.

De bekende journalist Om Malik van Gigaom benadrukt het belang om een eenvoudige applicatie te ontwikkelen die een concreet probleem oplost. Veel producten of diensten doen in zijn ogen te veel, waarbij ook nog eens onduidelijk is voor wie. Volgens hem heeft Europa qua start-ups wel een voorsprong op Amerika vanwege de hoge breedbandpenetratie, waardoor ook mobiel makkelijker te integreren is.

Free software
Start-up expert Michael Arrington van Techcrunch ziet toekomst in free software en dan met name in de muziekindustrie, hoe valt daar geld te verdienen nu alles verandert? Het is in elk geval van belang om niet massaal in dezelfde markt te gaan zitten, dus niet weer met een net iets betere versie van Digg te komen. "Maar ook ik zit er vaak naast", benadrukt Arrington, "zo vond ik Youtube helemaal niks!"

Malik ziet veel voor de hand liggende dingen gebeuren, ook bij Facebook. "Het is allemaal weinig vernieuwend." Arrington voegt toe: "Google gaat binnen een maand de boel open gooien. Dus op dit moment is snel zijn belangrijker dan briljant zijn. Facebook is niet perfect, Google heeft meer potentie."

Enterprise-markt
Andere kansen ziet Malik in de enterprise-markt. Met name in widgets, omdat deze je in staat stellen te customizen tegen lage kosten. Arrington noemt een van zijn stokpaardjes: mobiel. Daar ziet hij met name potentie, vooral ook voor specifieke toestellen als de iphone of de te verwachten Google-phone. Tot slot noemt hij virtual reality en gaming waarbij je je lichaam gebruikt, zoals de Wii, als belangrijke groeimarkten.

Dan is Daniel Waterhouse van investeerder 3i aan het woord over funding. De meeste deals die deze venture capital firm heeft gesloten waren op de gebieden digital marketing, communities en de reisindustrie. Relatief weinig daarvan in Europa. Ook hij benadrukt het belang van goede adviseurs, een netwerk om je heen. En andere een tip voor de start-up: leen niet te veel geld, zorg liever voor een VC die je voor langere tijd steunt.

Riskant
Het is riskant om in een markt te stappen die al wordt gedomineerd door Google, Yahoo of Microsoft, dus search of display advertising. Markten met potentie zijn volgens hem die met lead generation te maken hebben. Iedereen wil leads: retailers, service providers, handelaren. Zorg dat je daar een goed product voor ontwikkelt. Of een service met veel unieke data, zoals Bluelithium of Fotolog – beide gesteund door 3i. En schaalgrootte is uiteraard essentieel.

Het succesverhaal dat deze theorieën moet bevestigen komt van Ted Rheingold, oprichter van de succesvolle Amerikaanse social communities Catster en Dogster. Met een half miljoen gebruikers en 1,2 miljoen pageviews per maand, mag het zich gerust een business noemen. Maar hoe word je een business? Door omzet te genereren, luidt het simpele antwoord van Rheingold. Er is geen nieuwe economie, alleen maar nieuwe technologie, dus de oude regels gelden nog steeds.

Hoe Dogster geld verdient? Door advertenties en sponsoring, abonnementen en de verkoop van producten; net als een tijdschrift dus. Er zijn talloze platformen waar je iets voor kunt ontwikkelen, doceert Rheingold, maar leer eerst je markt en je doelgroep kennen, en hecht niet te veel aan je bedrijf, want je zult het toch moeten aanpassen.

Adviseurs
"Zoek adviseurs met praktijkervaring, liever dan dat je alle hypes op blogs of in boeken leest,"vervolgt Rheingold. "En hou je financiën goed bij. Geef geen cent te veel uit. En je zult aan sales moeten doen, hoe vervelend je het ook vindt. Dat kost 80 procent van je tijd. Bij ons ging dat ook zo: dag in dag uit bellen. En niet rechtstreeks naar adverteerders, maar naar hun mediabureaus, want die doen de media-inkoop. Focus op je sterkste punten. En als je succes hebt, realiseer je dan ook in hoeverre dat slimheid was, en in hoeverre geluk."

Een leerzame dag voor developers met ondernemersplannen. En daar lopen er duidelijk veel van rond op FOWA.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond