Deel dit artikel
-

The Telegraph begint met iPad-abonnement

De Engelse krant The Telegraph is op de iPad niet meer gratis te gebruiken. De uitgever stapt af van het reclame- en sponsormodel en gaat geld innen voor losse verkoop en maandabonnementen.

Een half jaar lang was de Telegraph gratis te lezen op de iPad. Het krantenbedrijf wilde onderzoeken hoe zijn lezers de draagbare digitale versie van de krant zouden gebruiken. Op basis van deze feedback is de krant inhoudelijk vernieuwd, uitgebreid en van betaalmodel gewisseld.

Sinds vanochtend is de krant op de iPad enkel nog te lezen na betaling. Belangstellenden betalen 1,34 euro per los exemplaar of 11,26 euro per maand. De kranten zijn iedere dag vanaf vijf uur ‘s ochtends te downloaden, een proces dat ongeveer een minuut duurt.

Downloaders krijgen behalve de exacte inhoud van de krant ook als extra nieuwsvideo’s, puzzels, cartoons, een archief van 30 dagen en fotoreportages ter beschikking.

The Telegraph werkte samen met Apple bij de realisering van de krant. Anders dan veel andere kranten nu heeft The Telegraph wel toegang tot persoonlijke gegevens van de krantenlezers. Daarvoor moeten de lezers wel expliciet toestemming geven, iets dat de krant probeert te forceren door de uitgave een week extra gratis aan te bieden.

De maandabonnementen worden steeds stilzwijgend verlengd tot opzegging.

De iPad-versie van de krant is gratis voor papieren abonees, onder de voorwaarde dat ze zich digitaal legitimeren met hun abonneenummer en postcode.

In Nederland is het De Telegraaf die binnenkort met nieuwe iPad-abonnementen komt. De krant is nu enkel verkrijgbaar in de losse verkoop. Innovatie-baas Frank Volmer zei dat tijdens het congres Mobile Convention Amsterdam. Details wilde hij niet geven.

De Telegraaf verkoopt dagelijks 25.000 iPad-uitgaven. IPad-lezers genereren maandelijks 11 miljoen pageviews.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond