Deel dit artikel
-

Thuiswinkel Awards uitgereikt

Wehkamp is gisteravond de grote winnaar van de Thuiswinkel Awards 2002 geworden. Het voormalige postorderbedrijf, dat vijftig jaar bestaat, won zowel de vakprijs als de publieksprijs in de categorie Catalogus Awards. Zoals in het juryrapport van de publieksprijs werd opgemerkt: "Als Maxima Nederland wil kennen, dan moet ze gewoon vijftig jaar Wehkamp catalogus doornemen."

De Innovatie Award 2002 ging naar Rabo Direct Betalen . Uit het juryrapport: "Het is pinnen, maar dan op internet." Direct Betalen wordt volgens de Rabobank inmiddels gebruikt door twee miljoen Nederlanders. Bij de overhandiging van de prijs had Guido Vos, executive vice-president van Rabobank Nederland, "een primeur" voor de aanwezigen: "Rabo gaat dit jaar het probleem van de eenmalige machtiging oplossen, door het op te nemen in de internetkassa."

De derde categorie waarvoor prijzen werden uitgereikt betrof vakprijzen en publieksprijzen voor 'beste webwinkel'. Winnaar van de vakprijs werd Medicijnen.nl : "Een niche markt waarbij vertrouwen essentieel is." De publieksprijs in deze categorie ging naar Bol.com : "Een praktisch voorbeeld van een simpele manier waarop een bedrijf gewoon business doet op internet."

De uitreiking van de Thuiswinkel Awards vond plaats in hotel Krasnapolsky in Amsterdam en werd opgeluisterd door een keynote speech van Cynthia Fields, die van 1987 tot 2000 CEO was van Victoria&#39 . Fields zette uiteen wat volgens haar de redenen waren voor het grote succes van deze multi-channel lingeriehandel, 'bekende' dat niemand ooit de beroemde bh van 1 miljoen dollar daadwerkelijk heeft gekocht en liet ook weten niet te verwachten dat Victoria's Secret binnen afzienbare tijd de activiteiten zou uitbreiden naar gebieden buiten Amerika. Volgens Fields gelooft de huidige CEO "niet dat het mogelijk is om lingerievoorkeuren goed te vertalen naar andere landen".

Deel dit bericht

11 Reacties

Jaap Bakker

Nou nou. Wehkamp de grote winnaar? Ja, voor de catalogus en terecht. Maar die webwinkel van Wehkamp is de grote verliezer! De strategie van Wehkamp is toch met name op de webverkoop gericht. Dan valt het prijzen winnen voor alleen de catalogus toch tegen in Zwolle. Geeft te denken over die website. Leuk voor medicijnen.nl. Een lange neus naar al die grote ondernemingen met hun diepte investeringen, Vendex KBB, Macintosh. Terechte tweede plek voor BOL.com en ook nog eens de publieksprijs! Bijna evengoed als Wehkamp met hun catalogus. In ieder geval is het zeker dat Wehkamp niet meer de beste is op Internet. Wel leuk die free publicity om wehkamp.nl maar er zijn nu gelukkig in Nederland minstens even goede, zo niet beter websites. Wat is de verdere verdeling van de jurering? Plaats 4,5,6 etc.. Ben benieuwd waar de andere genomineerden geëindigd zijn.

Roy van Veen

Hoho Jaap, niet iedereen in Zwolle baalt van het resultaat. Wij zijn buitengewoon happy met het winnen van de Gouden award door Medicijnen.nl. en ook wij zitten in Zwolle, zeggen en schrijven op een steenworp afstand van die blauwe spiegel aan de A28 🙂 Parttime zal die Gouden Award bij ons aan de Van Nagellstraat staan. Daarnaast kreeg Wehkamp wel voorkeursstemmen van de publieksjury. Ik dacht dat ze voor de publieksprijs akelig dicht bij Bol kwamen.

Marloes

Over wehkamp, de catologus is inderdaad wel goed. Alleen voor 9:00 bestellen volgende dag in huis daar klopt helemaal niks van! Het duurt bij mij een week of langer! En op mailtjes die je stuurt word niet geantwoord en als je belt krijg je allemaal verschillende verhalen, ik heb het uitgetest, Ik heb de 1e keer met mijn verhaal gebeld, toen het mij uitgelegd was belde ik nog een keer dan krijg je iemand anders aan de lijn en ik vertelde hetzelfde verhaal, ik kreeg alleen een totaal ander antwoord. Hoe zit dit? Wat is er dan waar? En een tijdje geleden heb ik wat artikelen besteld, kreeg ik alles dubbel thuisgestuurd. Wat is dit dan voor onzin? Nee, ik snap niet dat wehkamp tot winnaar is uitgekozen. Echt niet.

W. van Kasteren

Goed of niet goed. Wehkamp is hun site wel in staat om op het grote publiek in te spelen. Dat het geen 100% internet gerichte site is doet daar niets aan af. Overigens Marloes, blijkbaar was jij nou net die ene klant afgelopen maand waarbij alles misging, zegt dus niet concreet wat over de totale (WEL GOEDE!!) dienstverlening van Wehkamp. Ben benieuwd naar de beoordeling van de grootste vitrinewinkel van Nederland, hoe werd de site van Kijkshop.nl beoordeeld?

Rene Scholte

Jammer dat een grote bank weer met de innovatieprijs moet gaan strijken. Tickets.nl is volledig gefinancierd uit eigen middelen van een man die ooit op een zolderkamer is begonnen. Inmiddels staan de financiers voor de deur en het is dan ook een zeer uniek initiatief met een zeer doordachte site.Rabo komt er wel maar sommige Internetpioniers mogen ook wel eens wat aandacht hebben. Hup Emerce, interviewtje met ze regelen. Ik heb geen belangen bij tickets.

Roy van Veen

Hi René, mee eens! Maar "kleintjes" zijn geen nieuws … of nog geen nieuws. Kijk naar die awards, kijk naar hierboven. Het artikel gaat niet over de winnaar, maar toch min of meer over de verliezer. Waarom? Grotere naam. Specifiek naar dit evenement gekeken, dan hadden veel internet-nieuwssites de winnaar medicijnen.nl helemaal niet. Webwereld noemde Wehkamp zelfs de winnaar. WEBwereld die over WEBawards zou moeten schrijven schreef dus over een papieren cataloguswinnaar (de kop van Emerce is ook niet optimaal gekozen, vind ik zelf … meer een DM kop). Op zich misschien een verdiende prijs (ik vind het ook een mooie catalogus), maar die vermelding zou niet primair op WEBwereld (of Emerce) moeten verschijnen. Wat dat betreft is WEBwereld dus gedaald op de "te lezen" lijst. Ik was maandag zelf aanwezig in Amsterdam bij de prijsuitreiking. Ik sprak daar bijvoorbeeld mensen die in vier jaar tijd met de 2e doorstart bezig waren en die nog nooit een gulden verdiend hebben. Die specifieke mensen hebben vele malen ook de Emerce gesierd met lege verhalen over grootse plannen met hun onderneming waar al 100+ man werkte. En nooit werd er een kritische vraag gesteld. Waarom niet? Als je toch je 2e doorstart maakt, dan mag je toch minimaal vragen hoe ze nu denken te overleven? Of begrijp ik de journalistiek nu niet? Andere casus:De beroemde internetguru Roel P. vergelijkt in meerdere interviews het handelen van een org. adviesbureau bij L&H met het handelen van Arthur A. in de zaak Enron. Het adviesbureau toont hard aan dat Roel P. fout is en hij herroept het in een simpele brief. De pers publiceert het maar spreekt Roel P. er niet op aan. Is dat geen vreemde gang van zaken? Waar was de journalistiek? Zeker gezien zijn betrokkenis bij andere minder positieve gebeurtenissen had dit gewoon uitgezocht moeten worden. Het is zo jammer dat ik hier de tijd niet voor kan maken, of misschien … Maar goed, voor de industrie zijn grote namen van belang. Kleintjes primair links laten liggen. Het is niet interessant dat je bijvoorbeeld in krap 2 1/2 jaar tijd naar 24 man gaat zonder externe financiers en zonder een gulden schuld. Je kunt hooguit de conclusie trekken dat het met extra geld sneller was gegaan. Beter? Dat geloof ik niet. Ik vind overigens een compliment voor de organisatie (thuiswinkel.org) wel op zijn plaats. Het feit dat zo'n relatieve kleine partij als medicijnen.nl kan winnen, geeft min of meer aan dat dat de beoordeling toch echt objectief moet zijn geweest. Ik kan me de discussies daar intern wel voorstellen. Het is je eerste award en dan gaat ie naar een low-profile klant (dat is inmiddels bewezen door de pers)… als organisatie wil je natuurlijk ook dat die het liefst bij een Kijkshop of Megapool terecht komt, want dan heb je iedere twee weken tenminste 5 miljoen folders met je logo erop die door zo'n organisatie verspreid worden. Voor naamsbekendheid van thuiswinkel.org zou dat natuurlijk een stuk beter zijn geweest. Hulde dus aan de organisatie en de jury! Zou de schrijvende pers een voorbeeld aan kunnen (moeten?) nemen.

Rene Scholte

Hoi Roy, goeie kijk heb je. Over praktisch alle webgoeroes valt wel iets negatiefs te zeggen, bij voorbaat moet je daar al niet achteraan lopen. Ik rommel zelf wel wat aan. Het verbaast me alleen soms dat er aandacht gaat naar net die ene partij waarvan je het niet zou verwachten. Zijn er waarschijnlijk toch belangen waar je geen weet van hebt, zo ook misschien met thuiswinkel. Wie zal het zeggen.

Donders

"Kleintjes zijn geen nieuws" beweert Roy van Veen. Dat lijkt me logisch, zo werken de media nu eenmaal. Wie groot of reeds beroemd is, krijgt meer aandacht. Er is een tijd geweest dat kleine internetbedrijven een enorm groeipotentieel toegedicht werd, maar nu de meeste vechtvisjes zich stukgebeten hebben, is die kans op five minutes of fame verkeken. De piranha-economie is gewoon een guppie-economie. Het is weliswaar een hele prestatie wanneer een ondernemer het lidmaatschap van de Hobby Computer Club kan opzeggen om de rangen van MKB Nederland te versterken, maar dat maakt zijn onderneming nog niet nieuwswaardig, dunkt me. Een medewerkerbestand van 26 en een beetje winst is een felicitatie waard, meer niet. Tenzij die ondernemer echt iets bijzonders te vertellen heeft. Ik hoop dat Emerce daarop selecteert. En met Roy hoop ik dat dan ook wat kritischer gekeken wordt naar de poeha-stories van sexy burn-ups.

Pavlov!

Awards zijn awards, daar doe je weinig aan. Al de keren dat ik naar het eurovisiesongefestival keek, vond ik het volledig onterecht dat Nederland niet met de hoofdprijs ging strijken; ik ben dus gewend aan dit soort uitslagen … veel slechte muziek en uiteindelijk verliest de echte winnaar altijd. Ik hoor nu ook weer de douze points uit Cyprus, Ierland en Malta nagalmen. Die Udo, Tiggelaar, Holland, Sibbel en de Jong zijn niet objectief. Ze willen iets bewijzen … want zeg nou eerlijk: die pillensite lijkt toch nergens op ? Zoek eens iets tegen eczeem op die gouden site ? Ik krijg er er alleen maar meer jeuk van, dit geloof ik echt niet … De klant die er in slaagt de database programmeurs van BOL te begrijpen kan volgens mij beter zelf een website beginnen, deze site is een doolhof geworden en is overigens sinds de overgang op Intershop zo traag als de NS. Verder is BOL al een miljoen orders bezig de markt in Nederland danig te verzieken. Zou die Daniel Ropers zijn cookies hebben zitten deleten en 4000 keer zitten stemmen om toch de beste publiekssite te worden? Of is goedkoop en verliesdgevend synoniem voor kwaliteit? Wehkamp dan, alleen de catalogus wint … de site niet? Is toch het grote succes in Nederland? In extra of bestaande omzet, in winst of in verlies? Kom, we doen gek en we kopen even een x-box: "Op dit moment zijn er geen prijs- en voorraadgegevens beschikbaar. Probeer het later nog eens" He verdikkie, even direct bestellen dan maar…. nummer invoeren ? waar is die catalogus nou? He even zoeken dan maar op x-box op de site: Zoekt u iets over betalen, bestellen, service, garantie of onze leveringsvoorwaarden? Kijk hier. Ook kunt u zelf een trefwoord intypen. Wij zoeken het voor u op. Geen resultaten voor uw zoekcritera. Mmmmm; douze points … het hof heeft gesproken en het publiek legt zich er maar bij neer. Kan ik nog ergens in beroep, of zal ik mijn tv teleurgesteld uitzetten en nog eens gaan dromen dat Maribelle wel heeft gewonnen?

Frank Braton

Waar gaat het inmiddels over? Kleintjes zijn juist wel nieuws vooral als ik drie, vier keer dezelfde inhoudsloze bijdragen van Tiggelaar en c.s. moet lezen. Mosterd heb ik zelf wel en gegeten heb ik nog niet. Wehkamp zie ik al voorbij flitsen als Bart Veldkamp weer eens handig is geweest, kopen doe ik er nimmer, heb geen acute geldproblemen namelijk, ga gewoon naar de winkel en betaal cash. Eens moet iemand eens het voortouw nemen en echt nieuws gaan brengen, die kleine bedrijven die succesvol zijn en potentie hebben om groot te worden. Ik zit niet te wachten op steeds meer van hetzelfde tenzij het de kwaliteit heeft als het stuk over AH elders in deze editie. Van Emerce verwacht ik nu wat meer. Ook voor wat het blad betreft, zeker nu ik een betalende abonnee ben.

Jonne van der Drift

Met de terechte toekenning van de bronzen Webwinkel Award kruipt Neckermann krijgt de Nederlandse dochter van Europa's grootste warenhuis concern eindelijk de erkenning die het toekomt. Met dubbele groeicijfers kruipt de onderneming steeds dichter naar de nummer 1 positie. De totstandkoming van de website is een interessant proces waarbij nieuwe client-server structuren worden gekoppeld aan legacy systemen. Hier is het de omgekeerde wereld: de meeste dochters kennen eigen mainframevarianten terwijl de websites op een gedeeld maar zelf ontwikkeld platform staan. Zo wordt het mogelijk gemaakt dat dochters met relatief laagontwikkelde Internetmarkten modulair gebruik kunnen maken van reeds gedane investeringen op gebied van webapplicaties. binnen de Europese corporate look and feel kan lokaal naar believen worden ge-experimenteerd met op de lokale markt afgestemde applicaties. Juryrapport Bronzen Webwinkel Award voor Neckermann "De website van Neckermann, http://www.neckermann.com, is zeer helder, functioneel en to-the-point. De algemene voorwaarden worden duidelijk vermeld. De homepage is misschien wat druk, maar wel erg vrolijk. Je vindt gemakkelijk je weg, mede dankzij goede zoekfuncties. De adviesfunctie is bijzonder en verhoogt de functionaliteit van de site. Bieden een snelle bestelservice. Doen slim aan cross-selling. Een leuk extraatje is de mode- en stijl wijzer. Het geheel komt gedegen en zeer betrouwbaar over".

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond