Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org tevreden over bekendheid keurmerk

Ongeveer één op de drie Nederlanders weet dat er een keurmerk bestaat voor thuiswinkelen. Van die groep noemt zo'n 15 procent spontaan het Thuiswinkel Waarborg Keurmerk. Hoe groot de bekendheid is van andere keurmerken is niet gevraagd in het door TNS NIPO in opdracht van Thuiswinkel.org uitgevoerde onderzoek.

Hoewel slechts een klein aantal Nederlanders de naam van het Thuiswinkel keurmerk paraat heeft, is Thuiswinkel.org positief over de bekendheid van zijn eigen keurmerk. De organisatie benadrukt namelijk een ander resultaat uit het onderzoek: meer dan de helft van de Nederlanders herkent het logo van Thuiswinkel.org als ze deze op een website ziet.

De onderzoekers vroegen de respondenten die bekend waren met het keurmerk waar zij websites die Thuiswinkel Waarborg voeren mee associëren. Genoemd werden onder meer 'betrouwbaarheid ' (27 procent), ‘regels worden nageleefd’(17 procent), ‘bescherming consument’ (13 procent) en garantie op aankopen (13 procent).

Het onderzoek naar de bekendheid van het keurmerk is dit jaar voor de vierde keer gehouden. TNS NIPO deed een steekproef onder een groep van 317 computerbezitters van 18 jaar en ouder.

Volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org neemt de bekendheid van het keurmerk elk jaar toe. “Dat ligt in de lijn der verwachtingen. Steeds meer bedrijven voeren het logo en steeds meer mensen shoppen online. Daardoor ziet een grotere groep mensen het logo.”

Op dit moment zijn volgens Jongen 336 organisaties aangesloten bij de branchevereniging. Een toename van zo’n 75 vergeleken met januari. De groei wordt volgens Jongen met name veroorzaakt doordat meer kleinere webshops zich aansluiten. Dat zou een gevolg zijn van de contributieverlaging die Thuiswinkel.org begin dit jaar doorvoerde, en die met name webwinkeliers met een lagere omzet bevoordeelt.

In het onderzoek heeft TNS NIPO de respondenten ook een tweetal stellingen voorgelegd. Iets meer dan de helft van de ondervraagden zegt eerder geneigd te zijn een product te kopen wanneer er een Thuiswinkel Waarborg Logo op de site staat.

In het onderzoek is niet meegenomen wat de bekendheid is van andere keurmerken en hoe respondenten denken over de concurrerende keurmerken, zoals bijvoorbeeld mkbOK, dat sinds eind vorig jaar bestaat en ondertussen meer dan 300 aangesloten leden heeft.

Deel dit bericht

1 Reacties

pulles

Prachtig artikel! Gaat het hier om de naamsbekendheid van Wijnand Jongen of die van thuiswinkel.org, of zoals Wijnand Jongen die van " thuiswinkel.org" ziet. Ik zou me juist zorgen maken, de groei stagneert terwijl andere keurmerken flink groeien. Het feit dat andere keurmerken niet in het onderzoek, of de rapportage, worden betrokken is idd wel typerend…Waarom niet?  Bovendien is de steekproef wat klein om dergelijke conclusies te verbinden aan de resultaten, maar goed. Tot slot nog even een vraag:En dan nog even over de bijdrage voor lidmaatschap: Was het niet zo dat een bijdrage voor thuiswinkel.org afhankelijk is van je omzet….Wat doe je dan voor partijen met hoge omzetten en lage marges?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond