Deel dit artikel
-

Thuiswinkel.org: “verzendkosten belemmeren groei”

De gestegen kosten voor verzending vormen een "ernstige belemmering" voor de verdere groei van kopen op afstand, zoals via internet. Dit zegt branche-organisatie Thuiswinkel.org. Het pleit voor krachtenbundeling tussen verkopers en distributeurs om deze drempel weg te nemen.

Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org , zijn de tarieven voor verzenden in de periode 1995 tot en met vorig jaar "met enkele tientallen procenten gestegen". Volgens hem zijn verkopers op afstand de dupe geworden van het streven bij verzenders om kosteneffectiever te werken. Volgens Thuiswinkel.org zijn de kosten voor brieven en pakketten "buitenproportioneel" gestegen voor zowel thuiswinkeliers als consumenten, terwijl daar geen gelijkblijvende service tegenover staat.

"Voor 1995 was er een welwillender houding om mee te helpen kopen op afstand te stimuleren. Die houding is wat verdwenen, het draait meer om shareholders value." Jongen bespeurt daarentegen ook diverse nieuwe initiatieven voor zowel het versturen van post als pakketten, waarmee de onderlinge concurrentie opgevoerd wordt en de prijzen aantrekkelijker worden. "De basishouding bij distributeurs is wel goed, er is besef dat we moeten samenwerken om niet een neerwaartse druk op het volume te krijgen."

Thuiswinkel.org geeft als aanbevelingen in een rapport "een volledige liberalisering van de markt", verder wil het "een proactieve" visie op business-to-consumer distributie en wil het dat de focus op de belangen van de consument komt te liggen. De branche-organisatie heeft ook enkele wensen voorgelegd aan distributeurs, waaronder de mogelijkheid om extra diensten te bieden aan kopers, zoals bijvoorbeeld pinnen bij ontvangst van een pakket, of bepalen op welk moment het pakket wordt bezorgd.

Deel dit bericht

14 Reacties

janneman

Wat een non-nieuws.Wat wordt het volgende bericht van Thuiswinkel.org:"Hogere prijzen op internet dan in de winkel belemmeren groei kopen op afstand"?Of "Slechtere service op internet belemmert groei kopen op afstand"? Janneman

Sebastiaan

Beste Janneman, ik ben het met je eens dat dit nieuws amateuristisch wordt gebracht. De relevante vragen die zij echter proberen te beantwoorden zijn: "Hoe kunnen we als online reseller er voor zorgen dat ons aanbod zich onderscheidt van dat van de reguliere reseller?" en "Hoe moeten wij ons opstellen tegenover klanten die met alle geweld een lagere prijs willen?". Het probleem wat zij aankaarten is dat de huidige vervoerders die de grote contracten beheren, geen fijnmazige distributie aan consumenten aanbieden en dat degene die dat wel doen, ongeveer twee keer zoveel vragen voor een zending. Als je Wehkamp bent en 30- tot 40% marge maakt, dan kan dat er wel vanaf. De gemiddelde computerreseller moet het echter met 5% marge doen en dan kan je geen muisje van 30 euro, met 15 euro verzendkosten aanbieden.

Rogier Buskens

Lidmaatschapskosten van thuiswinkel.org v.a. 4000 euro per jaar. En wat levert het op: 0 euro en een hoop marketinglucht (quasi rapportjes, ambtenarenwouwels). Voor die verzendkosten bezorgen ze tenminste je producten nog.

Piedro

Inderdaad! Jammer dat emerce hier nog tijd aan besteedt. Hoe lang duurt het nog tot iedereen doorheeft dat het gehele thuiswinkel.org concept doorgestoken kaart is? De werkelijke bedoelingen worden duidelijker en duidelijker.

Willie

Ga is met de auto de stad in en parkeer in de binnenstad. en dan heb ik niet over lutjebroek maar een grote stad. De parkeertarieven zijn niet misselijk.Denk dat de verzendkosten daarbij in het niet vallen. Oftewel zeur niet zo over die paar euro's, of ze gaan naar de gemeente of naar TGP-post

socrates

Iemand opgevallen dat Amazon de verzendkosten geschrapt heeft? Misschien zou dit wel eens de sleutel kunnen zijn waarmee de postorderbedrijven een nog stevigere positie de retailmarkt kunnen innemen.

Sebastiaan

Socrates, verzendkosten moet je toch ook betalen? Heo kun je ze dan schrappen? De aandeelhouders betalen nu de verzendkosten. Of die er blij mee zijn is een tweede.

gekke gerritje

verzendkosten hoog? altijd nog veel te laag! Welk (bedrijfs-)plan dan ook, dat voor meer i.p.v. minder wegkilometers zorgt, moet in het vroegste stadium afgeknald worden. Er moet dus worden nagedacht over 'kopen op loopafstand' i.p.v. 'kopen op afstand'. Moet gekke gerritje weer met z'n ellendige "milieu-gezeur" beginnen? Is het weer zover?waarom doen jullie dat ZELF niet – Godbeter`t?Mensen word a.u.b. eens wakker. Om maar eens iets te noemen: gemiddelde garage laat zich tegenwoordig minstens 2x per dag per koerier met onderdelen bevoorraden – vanwege die handige web-bestelpagina. Is het nog vreemd dat ineens het NL wegennet vol zit? Wie langs een weg woont waar al die 'convenient' koeriers langsdieselen en na -tig jaar met stoflongen of erger in het ziekenhuis ligt, weet dat de kosten veel hoger liggen. En dat iemand anders ze betaalt. Zie NRC-thema van afgelopen zaterdag. En dan hebben we het niet eens over broeikasgassen of asfalt. Word a.u.b. eindelijk eens wakker en denk g.v.d. eens aan wat WERKELIJK van belang is: dat we hier straks nog een beetje prettig kunnen ademhalen. Ik zie gaarne de nieuwe bedrijfsplannen tegemoet, en de turnaround van thuiswinkel.org. bij voorbaat dank.

Marco

Ben het volledig oneens met de gedachtegang van "Gekke Gerritje". Uiteindelijk zullen alle verhandelde producten naar de eindgebruiker moeten worden getransporteerd, of dit nu via TPG direct naar de consument thuis gaat of dat de consument deze gaat halen bij een reseller. Op het totaal aantal kilometers maakt dit op macro nivo dus niets uit, maar zullen professionele logistieke dinstverlenders wel efficienter gebruik maken van de transport kilometers dan consumenten, dus minder belastend voor mileu en infrastructuur.

Sebastiaan

Beste Marco en Gerrit, wat jullie precies bedoelen is niet helemaal duidelijk uit jullie verhaal, maar door het type bedrijf dat in thuiswinkel.org zit, wordt juist gebruik gemaakt van veel minder distributieschakels dan voorheen. Zij zorgen ervoor dat er minder schakels in de fysieke distributie zijn. Het resultaat is juist een besparing voor het milieu (en de portemonee van de eindgebruiker).

tom

Kweetniet hoor maar als ik een dvd bestel wordt ie gewoon per post aangeleverd en niet per koerier. En als 1 koerier de auto vol heeft met af te leveren palmpjes en pctjes is er dus een zelfde hoeveelheid mensen die niet de weg op hoeft. 1 oto voor 30 man of alle 30 individueel de weg op. Als die koeriersdiensten wat beter op de wensen vd klant worden afgestemd hoeft niemand meer de weg op, dus ik vind het geneuzel hierboven aardig de plank misslaan.

gekke gerritje

Helaas: het teleshoppen leidt vooralsnog niet tot minder kilometers. Nu hij via internet kan bestellen, brengt de consument niet meer tijd thuis door. Zeker, het bestellen doet hij thuis, het in ontvangst nemen ook, maar dat gaat vermoedelijk alleen ten koste van krant lezen of tv kijken. De tijd die 'out there in the jungle' wordt doorgebracht, blijft gelijk. Het enige wat verandert, zijn zijn bezigheden aldaar: necessity shoppen wordt fun shoppen. En die jungle is nu eenmaal niet anders dan per auto te bereiken. In plaats van op zondag in de file naar de IKEA te staan, staat de consument nu in de file naar het strand (of het aanpalende fun-winkelcentrum, zie bijv. Scheveningen), terwijl de koerier in de file naar (het distributiecentrum van) het Zweedse woonwarehuis staat. Het aantal koerierbedrijfjes is de afgelopen jaren geëxplodeerd, net als het aantal gereden kilometers. Goed voor de werkgelegenheid, en natuurlijk goed voor ANWB/ BovagRAI, de gezamelijke oliepompers. Idealiter zou koppeling van bevoorrading (PTT die zowel post als Wehkamp meeneemt) inderdaad tot minder reizigerskilometers leiden. We zijn nu eenmaal verslingerd aan autorijden. Lonesome cowboy, de einder roept! Overigens, een ontwikkeling als bijvoorbeeld het tweemaal daags bevoorraden van garages draagt natuurlijk veel en veel meer bij aan ons verkeers- en luchtwegeninfarct dan teleshoppen. Laten we internet gebruiken om LOKALE diensten te kunnen vinden – waarom zie ik op de A10 allemaal aannemers en loodgieters in hun bestelbusjes uit Veghel, Rhenen en Kampen in de file staan? En staan hun Amsterdamse collega`s in de file bij Eindhoven, Arnhem en Zwolle?

Gilbert

Eigenlijk maakt het toch weinig uit of een bestelling telefonisch, via snailmail, e-mail, web of hoe ook binnenkomt. Die order moet de deur uit. Ten opzichte van de 'oude'-economie is hiermee weinig veranderd. Ik vermoed dat de webwinkels beter hun distributie-activiteiten in moeten kopen.

Sebastiaan

Je reactie is begrijpelijk, maar het verband tussen een economische verschuiving in de distributieketen en een maatschappelijke verandering in de tijdsbesteding van consumenten toon je niet aan door deze redenering. Er spelen meer variabelen van toepassing, dan je denkt. Je kunt hierbij rekening houden met zaken zoals urbanisatie, bevolkingsgroei, bevolkingsopbouw en diverse sociale en culturele invloeden. Terugkomend op de originele discussie. De vervoerskosten per product nemen af, naar mate er minder distributieschakels zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond