Deel dit artikel
-

‘Traditionele uitgevers worden creatiever op iPad’

Traditionele’ print-uitgevers krijgen steeds meer ervaring krijgen met bewegend beeld en geluid. Ze worden creatiever met hun uitingen op de iPad. Dat merkt Hans Janssen, CEO van WoodWing, dat software maakt voor uitgevers om crossmediaal te kunnen publiceren.

Sinds de lancering van de iPad in april en de gelijktijdige lancering van Time Magazine op de tablet, heeft WoodWing inmiddels 100 titels gemaakt zien worden met de eigen software. Die 100 titels leverden samen meer dan 1.000 digitale nummers. Bijna 75 procent van de digitale titels die gemaakt worden met de software van WoodWing is een magazine. De meeste hiervan worden maandelijks gepubliceerd.

Janssen zag in die acht maanden de bereidheid bij de consument om te betalen voor content toenemen. Waar sommige titels voorheen nog gratis werden aangeboden, dragen ze, nu ze betaald zijn, bij aan de omzet van uitgevers. Ook zag Janssen uitgevers in de loop van de tijd de prijs van de iPad-uitgave verhogen.

De klanten van het Nederlandse bedrijf zitten wereldwijd. Onder meer de iPad-app van Sports Illustrated komt uit de stal van dit Nederlandse bedrijf. WoodWing is vroeg op het iPad-verhaal ingesprongen. Bij de lancering van Apple’s tablet, was de eerste klant live op de iPad. De omzet is momenteel tussen de ‘5 en 10 miljoen’.

Uitgevers worden,  sinds ze hun eerste stapjes zetten op de iPad, steeds creatiever met toepassingen. Janssen noemt onder meer Viva, PROJECT en Frankfurter Rundschau als voorbeeld. "We zien een aanhoudende groei van media apps en een aanhoudende groei van data traffic naar de iPads. Dat komt omdat traditionele print-uitgevers steeds meer ervaring krijgen met bewegend beeld en geluid. Designers, web teams, mobiele teams en schrijvers moeten samenwerken, terwijl dat voorheen meer gescheiden werelden waren."

Android

Met name in de Verenigde Staten is er nu veel belangstelling voor Android-tablets. "Daar gaan we ondersteuning voor bieden. Het wachten is op alle tablets die zijn aangekondigd. De schermverhoudingen van die apparaten verschillen, dus dat speelt technisch gezien een belangrijke rol. De pagina’s moeten op een efficiënte manier worden ontworpen voor al die verschillende maten", aldus Janssen. WoodWing geeft in de software straks de mogelijkheid dat er ondersteuning komt voor de verschillende schermformaten.

In de speeltuin van de iPad varieert inmiddels nog wel sterk per uitgever hoe de software van WoodWing wordt gebruikt. Er zijn uitgevers die de papieren uitgave simpelweg een op een overzetten, andere spelers voegen meer verrijkte content toe. Janssen: "Sommige digitale producten zitten nog heel dicht tegen print, anderen gaan helemaal los met interactie, video en geluid, web elementen, blogs, forums en meer." Volgens Janssen hangt dat laatste samen met het feit dat er steeds meer interactieve mogelijkheden binnen de apps beschikbaar zijn.

Uitgevers van een iPad-app leren gaandeweg steeds beter hoe ze content vorm moeten geven voor dit platform, stelt Janssen. Het zijn de kleine extra opties die meer mogelijk maken. "Magazines krijgen ten opzichte van print een soort derde dimensie. Zogenoemde hotspots laten extra content zien bovenop de bestaande artikelen. Deze nieuwe dimensie maakt dat er veel meer content kan worden aangeboden zonder dat er meer pagina’s hoeven te worden toegevoegd." Hetzelfde geldt voor de ‘scrollable areas’, gedeelten van een pagina (een frame) waarbinnen content kan worden gescrolled, zonder dat de pagina zelf langer gemaakt hoeft te worden. "Het maakt een publicatie stukken aantrekkelijker en overzichtelijker. "

Zo zijn er sommige iPad-publicaties die nu slechts een oriëntatie produceren, bijvoorbeeld alleen de landscape stand, in plaats van zowel horizontaal en verticaal, om de hoeveelheid designwerk te verminderen en meer tijd over te houden voor het toevoegen van interactieve elementen.

Geld verdienen

Janssens merkt dat er nog volop wordt geëxperimenteerd met verdienmodellen. "Gratis, betaald, gesponsord, advertenties, alles wordt uitgeprobeerd. We zien een aantal bladen die, hoewel men alleen nog losse verkoop kan doen, vasthouden aan betaalde content om, zodra subscriptions beschikbaar komen, hun oplage echt op te stuwen."

Er zijn ook voorbeelden van iPad-only partijen die uit het niets zomaar uitgever zijn geworden en met weinig investering een wereldwijd publiek bereiken. Zo is er het Nederlandse initiatief TRVL. Zij geven de content gratis wegen hopen geld binnen te halen met advertenties.

Het enige wat weinig wordt gebruikt is de mogelijkheid om te kopen vanuit de app. "Bijvoorbeeld muziek vanuit iTunes, wat ook weer provisie voor de uitgever zou opleveren, dat wordt nog maar weinig toegepast. Hier liggen nog heel veel mogelijkheden", aldus Janssen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond