Deel dit artikel
-

Triple Deal: verwachtingen online billingmarkt vallen tegen

De verwachtingen van de online billing- en escrowmarkt zijn wat Triple Deal betreft tegengevallen. Het bedrijf zal offline betalingsdiensten de komende tijd dan ook flink gaan uitbouwen. Dit stelt Patrick de Pree, de nieuwe directeur van Triple Deal. "Ik zou Triple Deal nu niet willen omschrijven als een internetbedrijf."

De uitspraak is opmerkelijk aangezien Triple Deal in 2000 is opgericht als intermediair bij online betalingstransacties. Het Nederlandse bedrijf, dat mede wordt gefinancierd door ABN Amro Participaties, fungeert daarnaast als Trusted Third Party voor bedrijven die hun diensten of producten online verkopen. Sinds oktober biedt Triple Deal echter ook diensten aan bedrijven die niet op het internet actief zijn.

Volgens de kersverse directeur Patrick de Pree is dit een noodgedwongen stap geweest, die het komende jaar zal worden uitgebouwd. De aantallen transacties bij internetbedrijven zijn tegengevallen en veel bedrijven bieden hun klanten liever meerdere betalingsmethoden aan. Naast online betalingsmogelijkheden zijn dit de traditionele factuur en acceptgiro. De Pree: "De markt voor betalingen via het internet zal zeker nog groeien. Alleen: als je offline extra omzet kan generen, waarom zou je dat dan niet doen?" Hij noemt als voorbeeld een bedrijf dat twee miljoen betalingstransacties dacht te gaan doen. "Als het vervolgens om een honderste of een tiende daarvan blijkt te gaan, dan ligt je kosten/opbrengsten ratio ineens heel anders. Je kunt vervolgens niets doen, of je ondernemerschap gebruiken om meer inkomsten te generen."

De Pree zegt de diensten van Triple Deal overal te willen aanbieden waar een geautomatiseerd betalingssysteem is vereist. "Ik denk dan vooral aan call centra en de uitgeverswereld", aldus De Pree. "Het verschil tussen de afhandeling voor on- en offline betalingen is in esentie niet erg groot." Triple Deal ging er eerder vanuit dit jaar winstgevend te zijn. De Pree wilde niet ingaan op de vraag of dit ook is gelukt.

Andere marktpartijen zijn langer actief in de offline wereld. GlobalCollect handelde in 2000 ruim acht miljoen transacties af. Slechts zo'n dertig procent daarvan had betrekking op online betalingen. Bibit Internet Services richt zich naast de online markt ook op call centra. De verhouding tussen deze twee segmenten is volgens Martijn Hovinga, chief marketing officer van Bibit, inmiddels 50-50. In tegenstelling tot De Pree gelooft hij niet dat er brood is te verdienen in de uitgeverswereld. "We hebben er wel een aantal als klant, maar dan doen we de afhandeling van hoogwaardige artikelen die via een bon in een blad gekocht kunnen worden. Voor de verkoop van pure content is het probleem dat er nog geen geschikt betaalmiddel is voor microbetalingen", aldus Hovinga.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond