Deel dit artikel
-

Tweede kans artikelendatabase

-Op Prinsjesdag wordt de Nederlandse PersDatabank (NPD) opnieuw geïntroduceerd. De online database met ANP-berichten en artikelen uit landelijke en regionale dag- en weekbladen kent een lange en roerige voorgeschiedenis. Uitgever Rob Veneboer wil er een gerubriceerde knipseldienst aan toevoegen en denkt aan uitbreiding van het aanbod tot alle serieuze dag- en weekbladen.

De NPD is in zoveel verschillende handen geweest, dat de pas aangetreden Veneboer niet de exacte voorgeschiedenis kan vertellen. 'Het initiatief bestaat al zo'n acht tot tien jaar en is in 1997 overgenomen door Perscombinatie Meulenhoff (PCM). Nu is Media Resultant in Houten eigenaar en uitgever maar we zien het als een zelfstandig en onafhankelijk bedrijf. We zijn dus ook in overleg met andere uitgevers, maar daar zijn nog geen afspraken mee gemaakt.'

De databank zou begin dit jaar op de markt moeten zijn gebracht, maar een stel freelance journalisten gooide in maart roet in het eten. Zij wilden dat hun artikelen niet langer werden doorverkocht zonder overeenstemming over een vergoedingsregeling. Volgens Veneboer is de kwestie nu tijdelijk opgelost. 'Er is een filter ingebouwd, zodat artikelen van journalisten die geen toestemming hebben gegeven voor publicatie niet in de databank worden opgenomen. De titels zijn wel te vinden, maar het volledige artikel moet ergens anders worden gezocht.'

Vooral zakelijke gebruikers, zoals journalisten, maken gebruik van de databank. Tegen een vast bedrag van 100 gulden per maand en 5 gulden per artikel krijgen zij via Internet inzage in de ruim drie miljoen artikelen die de database telt. Veneboer: 'Dat vaste bedrag blijft bij de herintroductie even hoog, maar het bedrag per artikel zal vervallen.'

Het aantal klanten van NPD pro, het abonnement dat toegang biedt tot alle artikelen, is niet overweldigend. Veneboer: 'We hebben slechts 160 klanten, waaronder nieuwsdiensten en redacties als die van het nieuwsprogramma Hart van Nederland. Bij de herintroductie gaan we ook gesegmenteerd gebruik toestaan. Dan kunnen klanten alleen zoeken in de dagbladen, de regiobladen of andere clusters. We denken ook aan een knipselkrant, waarbij abonnees per profiel een dagelijkse nieuwsselectie kunnen krijgen, en NPD Direct, dat eenmalige toegang gaat bieden tegen directe betaling.'

De ervaring heeft geleerd dat met het verkopen van dit soort informatie op Internet echter niet veel valt te verdienen. Veneboer ziet dat ook in: 'Er wordt op Internet heel weinig kwaliteit geboden. De NPD is echter overkoepelend en heeft een heldere zoekmachine, waardoor serieuze informatie kan worden gevonden in weinig tijd. Onze slogan is dan ook "meer dan informatie", want wij bieden alleen relevante artikelen die "need to know" zijn.'

De herintroductie van de NPD zal worden ondersteund door een advertentiecampagne in de PCM-dagbladen. De vernieuwde website is ontwikkeld door NOB Interactive , de internet-afdeling van het Nederlands Omroepproductie Bedrijf.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond