‘Tweets zorgen voor meer kijkers’

Dat televisie leidt tot veel tweets was genoegzaam bekend, maar het omgekeerde blijkt ook waar: tweets zorgen voor meer kijkers, zelfs binnen vijf minuten nadat de tweet is verzonden. Dat blijkt uit onderzoek van Nielsen en McKinsey.
Nielsen en McKinsey onderzochten ruim tweehonderd primetime tv-programma’s op de Amerikaanse televisie en zagen een duidelijke correlatie tussen kijkdichtheden en tweets van bepaalde tv-programma’s. Sommige tweets zorgen ervoor dat kijkers sneller schakelen naar een ander kanaal. Het zou kunnen betekenen dat programmamakers actiever moeten twitteren om hun programma’s onder de aandacht te brengen.
Bij sommige genres lukt de beïnvloeding overigens beter dan bij andere. Reality en comedy scoren hoog, sport en drama doen het iets minder. Op Oprah Winfrey’s geruchtmakende interview met Lance Armstrong en MTV’s Video Music Awards had het tweetverkeer volgens Nielsen geen enkele meetbare invloed.
Nielsen wil nog nader onderzoek doen voor het dit najaar te verschijnen rapport Nielsen Twitter TV Rating, zo zegt woordvoerder Mike Hess.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
sjors
Nooit geweten dat twitter voor meer kijkers zorgt!
Bart Manders
@sjors, ben je weer wat wijzer geworden. Nu nog een cursusje linkbuilding voor dummies bestellen en jouw dag kan niet meer stuk 🙂