TW/EMI wil Internetmuziek domineren

De nieuwe muziekcombinatie Time Warner/EMI zal vooral de verspreiding van muziek via het Internet willen beheersen, zo werd duidelijk tijdens de persconferentie waar de deal werd bekendgemaakt. Samen met het marktbereik van TW-partner AOL kan het bedrijf simpel de grootste online muziek-uitgever worden. Samen geven de twee maatschappijen nu al meer dan 2000 albums per jaar uit.
Internet was het discussiepunt tijdens de bekendmaking. Volgens Time Warner-CEO Gerald Levin zal de grootte van het nieuwe bedrijf echter niet veel uitmaken; 'Er zijn geen grote reuzen meer. De artiesten zijn door het Internet zo machtig geworden, daar kan geen platenmaatschappij meer tegen op.'
'De controle over de muziek wordt een stuk minder', voegde TW-directeur Richard Parsons er aan toe.
Dankzij de Internetlink met AOL is de nieuwe combinatie het gevaarlijkst voor Nieuwe Economie-bedrijven als MP3.com . Hoewel dit bedrijf een flinke voorsprong heeft opgebouwd, heeft hun nieuwe concurrent meer slagkracht. Bovendien zitten vele grote artiesten, zoals Madonna, Cher, Eric Clapton, Phil Collins, Madonna, Metallica, REM, de Beatles, Rolling Stones, Spice Girls, Garth Brooks en de Smashing Pumpkins bij de twee maatschappijen. Gezamenlijk hebben ze de copyrights van meer dan twee miljoen liedjes, een derde van de totale muziekproductie op deze aarde. Na een achterstand op de Internetbedrijven lijken de logge platenmaatschappijen zo toch weer de touwtjes in handen te krijgen.
EMI was al langer bezig om het web te gebruiken voor online muziekverspreiding. Sinds afgelopen juli is een apart team de mogelijkheden voor het label aan het onderzoeken. Overigens blijven de TW en EMI wel als aparte bedrijven bestaan.
Als die content gekoppeld wordt aan de 22 miljoen leden van AOL, heeft de TW/EMI alles in handen om de grootste speler te worden. Andere traditionele platenmaatschappijen zoals Sony zullen ook met een antwoord over de brug moeten komen. Zij hebben voorlopig nog geen sterke Internetpartner. 'Als iemand digitale muziek groot kan maken, dan zijn wij het', zo sprak Parsons veelbelovend.
Bertelsmann?
Voor de deal rondkwam, was er sprake van dat Bertelsmann nog roet in het eten zou gooien. De Duitse mediagroep wilde ook EMI inlijven, en wel voor het bedrag van 9,9 miljard dollar. Beide partijen ontkennen nu dat er gesprekken hebben plaatsgevonden. Oktober 1998 hebben beide partijen wel met elkaar gesproken, maar dat draaide op niets uit. Vorige week berichtte Der Spiegel dat Bertelsmann een overname op het oog had, en dat het zou gaan om EMI of Sony. Wellicht kunnen we binnenkort de fusie van Bertelsmann en Sony aankondigen.
Zie ook:
The Industry Standard
CNN
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond