Deel dit artikel
-

Twintig procent muziekhandel loopt via internet

In 2008 werd voor eenderde meer aan muziek verkocht via internet dan het jaar ervoor. Inmiddels verloopt 20 procent van alle muziekverkopen via digitale kanalen.

Dat meldt IFPI in zijn jaaroverzicht over 2008 (download PDF). De muziekassociatie baseert zich daarbij op cijfers van zijn 1.400 leden in 72 landen.

Voor het zesde achtereenvolgende jaar groeit de markt voor betaalde downloads. In 2008 groeide de markt met 25 procent tot 3,7 miljard dollar. Dat is 20 procent van de totale verhandelde waarde van muziek. In 2007 was dat nog 15 procent.

Consumenten kopen het liefst singles, 1,4 miljard downloads in 2008 (plus 24 procent), maar de muziekuitgevers zagen de albumhandel vorig jaar wel met 36 procent toenemen.

De cijfers omvatten enkel betaalde muziektransacties. Gratis MP3-flyeren en -uitgeven door beginnende of andersoortige onbekendere bands wordt niet meegeteld.

Uit het jaaroverzicht blijkt voorts dat de muziekindustrie die stijging vooral aan Amerikaanse consumenten heeft te denken. Amerikanen geven gemiddeld 5 keer meer uit aan muziekaankopen dan Europeanen. Over de mogelijke impact van de kredietcrisis op de digitale handel laat de IFPI zich niet uit.  

Foto: rossinabossio (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond