Deel dit artikel
-

Universal volgt voorbeeld EMI met downloaden

Platenmaatschappij Universal volgt het voorbeeld van EMI, dat vorige week aankondigde meer in te zetten op muziekverkoop via internet. Universal maakt 43 duizend tracks beschikbaar via partners als MP3.com en RollingStone.com.

De laatste maanden begint er schot te komen in het aanbod van muziek voor legaal downloaden. De platenmaatschappijen sluiten talloze overeenkomsten, lijken de onderlinge strijd via downloadsites MusicNet en Pressplay te hebben opgegeven en bieden ook meer mogelijkheden voor consumenten om de muziek te bewaren.

EMI kondigde vorige week aan dat het "tienduizenden tracks" via internet te koop gaat aanbieden. Het had daartoe negen overeenkomsten gesloten met onder meer Roxio, Listen.com en LiquidAudio. De stap lijkt ingegeven door dalende omzet, zoals te zien viel in de gepresenteerde resultaten voor de eerste helft van het jaar, maar EMI liet zich hier niet over uit.

De omzet van EMI daalde in de eerste helft van het jaar van 1067 miljoen pond naar 961,5 miljoen pond. De omzetdaling werd volgens EMI veroorzaakt door het opschorten van nieuwe uitgaven, met het oog op een herstructurering, maar ook door piraterij. Het bedrijf verwacht dat de omzet voor het hele jaar lager zal liggen dan vorig jaar. Mede als gevolg van de herstructurering noteerde EMI wel een nettowinst, van 138,4 miljoen pond tegenover een nettoverlies van 54,4 miljoen pond vorig jaar.

Universal volgt nu de stap van EMI om meer muziek legaal via internet te verkopen. De platenmaatschappij biedt 43 duizend tracks aan, die evenals die van EMI op een CD gebrand kunnen worden of verplaatst kunnen worden naar een mobiele muziekspeler (PDA of MP3). Universal is hiervoor een samenwerking gestart met 25 retailers (die online actief zijn) en muzieksites, waaronder Best Buy, Circuit City Stores, Rolling Stone en Tower Records.

De tracks zijn te koop voor 99 dollarcent per stuk, of een heel album voor 9,99 dollar. Zoals bij bijna alle activiteiten gericht op muziekverkoop via internet beperkt de verkoop zich vooralsnog tot de Verenigde Staten.

Deel dit bericht

1 Reactie

igor verhoeven

Deze intitiatieven zijn kansloos. 1. Vraag de deelnemers eens naar de business case, naar het aanbod en naar de vraag in de markt en laat ze vervolgens eens uitlegggen waarom de internet-klant om zou moeten gaan ..2. Kazaa onlangs bekeken ? Waarom zou de internetklant uberhaupt moeite doen … Nee de industrie heeft de killer app nog niet ontdekt beveiliging is er nooit zolang de audio en video beschikbaar is op het net en dus zal de cd-dvd-print on demand industrie nog wel kans maken in de komende jaren, voor de initiatieven als hierboven is geen plaats. Succes .IV

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond