Deel dit artikel
-

Urbanbite verkocht aan Lastminute

De Nederlands/Engelse maaltijd-bestelservice Urbanbite is voor 100% in handen gekomen van Lastminute.com . Het betreft een aandelenruil in de vorm van een earn-out regeling.

Urbanbite biedt klanten de mogelijkheid via het web een maaltijd te bestellen bij een aantal verschillende restaurants. Het bedrijf is opgericht in december 1999 in London door Zsolt Kohalmi (voorheen investment banker bij Abn Amro) en Reinier Evers (voorheen Director Strategy Agency.com). De Urbanbite service is beschikbaar in London, Amsterdam, Bristol en Rotterdam. Newconomy nam in juni 200 een belang van 20% in het bedrijf.

Om de dienst verder uit te kunnen bouwen was geld nodig. Zelf nieuwe financiering aantrekken was geen optie meer, nu de markt in elkaar is geklapt. Volgens oprichter Reinier Evers is er daarom gesproken met meerdere potentiele strategische partners. Uiteindelijk was de match met Lastminute ook financieel het beste, aldus Evers. ?Voor dit concept heb je veel massamarketing nodig. Dat kunnen we nu via de bestaande communicatiekanalen van Lastminute gaan doen.?

Evers wil geen exacte omzetgegevens prijsgeven, maar zegt dat Lastminute vooral geinteresseerd was omdat het een dienst betreft waarvoor mensen terugkomen op de site. Volgens Evers is het een goede aanvulling op het dienstenpakket van Lastminute. Hij verwacht dat op termijn het merk 'Urbanbite' wel eens helemaal zou kunnen verdwijnen, om op te gaan in Lastminute.com.

De deal bestaat uit twee componenten. Lastminute betaalt om te beginnen 150.000 pond in aandelen. De rest van het bedrag is niet bekend gemaakt, maar is gerelateerd aan een zogeheten earn-out regeling voor drie jaar. De aandeelhouders worden dus uitbetaald als de onderneming winst maakt.

Deel dit bericht

10 Reacties

Rob Troostwijk

Zouden die Lastminute pizzi nog wel warm zijn als ze je nèt voor vertrek op de vliegtuigtrap aangereikt worden ?En nu is die aardige Fleur Rutten ook al weer weg. Over Newcomedy zullen we het beter maar niet hebben. Wat een treurigheid allemaal. Een mens zou er sikkeneurig van worden.

Reinier Evers

Beste Rob, Jammer dat onze acquisitie je sikkeneurig maakt, wij zijn dat zeker niet! Sinds het operationeel worden van Urbanbite hebben duizenden klanten/leden gebruik gemaakt van Urbanbite in de UK en Nederland, en veel van hen komen veelvuldig terug om snel een maaltijd naar wens te kiezen en bestellen. Bijna 500 restaurants nemen deel en dat aantal groeit nog steeds snel.Een simpele, lokale dagelijkse dienst dus, die gebruik maakt van de kracht van het internet.Dat is dan ook de reden dat Lastminute Urbanbite en het voltallige team heeft overgenomen: zij ontwikkelen zich steeds meer tot een lastminute portal voor reizen EN entertainment, of dat nou binnen of buiten de zitkamer plaatsvindt. En dus is maaltijdbezorging, thuis of op kantoor, een mooie aanvulling op hun dienstenpakket.De overname geeft Urbanbite de middelen om verder uit te breiden en bijvoorbeeld meer aan speciale aanbiedingen voor leden te gaan doen. Over een paar weken zullen we meer bekendmaken over de toekomstplannen.

Sander v/d Boogaard

Ik heb Urbanbite op de voet gevolgd, ik ben namelijk een veelvuldig gebruiker van de maaltijdbezorgdiensten. Begrijpelijk toch, gedwongen "verkoop" aan Last Minute, hoog van de toren blazen en niks bereiken. Vervalsing van het aantal deelnemende restaurants!!! wat zullen ze nog meer hebben gedaan voor een snelle EXIT? Nee, voor mij hoeft het niet meer. En m.b.t. de samenwerking met Last Minute… eerst maar de focus en daarna de entertainment. Urbanbite is voor mij gewoon weer een van de vele, maar mooi gecamoufleerd hoor! P.s. ik woon zelf in Haarlem en heb daar vorige maand een HAPGIDS gekregen, veel makkelijker!!

Diederik Ettema

Beste Rob, Leuk dat je reageert op dit forum. Jammer echter dat je geen verstand van zaken hebt. Punt is: this deal makes sense: (kostenefficiënte) toegang tot een groter publiek voor Urbanbite en een even logische als noodzakelijke toevoeging aan de huidige dienstenportfolio van Lastminute.com (stoelt momenteel immers te veel op travel). Ik weet het: 'win-win-stituatie' klinkt altijd eng en wordt negen van de tien keer niet gerealiseerd, maar mits slim doorgevoerd worden beide partijen hier beter van. Voorwaarde is dan wel dat 'de hoge heren' van Lastminute.com niet zo dom zijn het label Urbanbite de nek om te draaien. PS 'Newcomedy', toegegeven: die is heel aardig…

Rob Troostwijk

Beste Diederik, Ik geef het ruiterlijk toe dat ik geen verstand van zaken heb, maar gesterkt door je heldere uitleg ben ik meteen naar het reisburo op de hoek gegaan en heb ze verteld dat hun dienstenpakket te zeer stoelt op travel. En zie, nu hebben ze ook al een stomerij- en schoenreparatieservice er bij. Rob

H. Vermeijden

Urbanbite gaat natuurlijk eigenlijk nergens over. Het idee is leuk maar is het zo speciaal ?Je bestelt bij hun en zij bellen het door? Kunnen ze niet meteen automatisch doorschakelen?Waarom zou ik niet rechtstreeks bellen met zo'n vreetschuur? Ik weet zelf wel wat er om de hoek te halen is.Urbanbite heeft ook niet echt naar kwaliteit e.d. gekregen van de aangesloten zaken. Iedereen kan meedoen ! Zorg voor exclusiviteit of in ieder geval dat er geen kakkerlakken-zaken meedoen.Waar willen ze de "miljoenen" mee gaan terug verdienen ? Heb ook gekeken wat er zoal in mijn postcode is aangesloten en daar wordt je niet vrolijk van.Te ranzige Shoarma-tenten, pizza-boeren die niet bekend staan om de uitstekende smaak en dus kakkerlakken zaken. Dat last-minute ze heeft overgenomen is door mijn bril bezien een zwaktebod. De reizen verkopen blijkbaar niet goed genoeg en dan gaan ze maar de breedte in. Zou wel top zijn als ik in Torremelinos met vakantie ben (via last minute) en dat ik in mijn appartement Boerenkool met Worst kan bestellen omdat ik de plaatselijke meuk niet door mijn keel krijg. En als ik nog één keer "win-win situatie" hoor …

Jeroen Bertrams

Lastminute zoekt continu naar mensen die bekend zijn met bestellen en betalen via internet. Ze maken forse kosten om een bestellende klant binnen te krijgen. Want hoewel ze erg bekend zijn, bestellen nog maar weinig mensen werkelijk via internet. Tenminste, dat gaven ze zelf onlangs aan.Ik denk dat Lastminute niet zo geinteresseerd is in de diensten die Urbanbite levert, maar veel meer in de database.Ik weet niet hoe groot de database van Urbanbite is, maar zo krijgt Lastminute er voor een relatief klein bedrag een leuke database met potentiële klanten bij. Allemaal mensen die eerder besteld hebben via het internet, weten hoe dat werkt, en dus aardige prospects zijn voor Lastminute. Ze zullen wel uitgegaan zijn van een bepaald percentage van de mensen die lid waren van Urbanbite die ook zal overgaan om een reisje te boeken bij lastminute. jeroen@beursgorilla.nl Ps. is Fleur Rutten inderdaad weg bij urbanbite?

Patrick Swinckels

In mijn visie is de stap die Urbanbite nu heeft gezet een handige, en zeker een verstandige, wellicht qua moment (daar kan ik minder over oordelen), maar zeker ook qua tegenpartij.Lastminute heeft ondermeer door het introductiemoment van het bedrijf, de kwaliteit van de dienstverlening en door haar ipo een grote bekendheid verworven, en mede daardoor de noodzakelijk traffic en transacties weten te genereren en een stabiele marktpositie weten af te dwingen.Als Lastminute later in de markt was gestapt en later deze ipo had proberen af te dwingen, dan zou dit, om voor de hand liggende redenen, waarschijnlijk niet hebben geleid tot een succesvolle alleengang van Lastminute anno 2001-2002. Gegeven deze positie van Lastminute en het feit dat Urbanbite in een andere marktsituatie gelanceerd is, en dus nu ook onder andere omstandigheden nieuwe financiering uit de markt moest zien te halen, is de zet van Reinier en Co. waarschijnlijk de enige juiste.En als we het hebben over de aansluiting van de activiteiten van Urbanbite bij het huidige aanbod van Lastminute, dan komt dit op mij niet volstrekt branchevreemd over (zie ook commentaar Reinier zelf). Maar wellicht is dit niet eens van belang: Lastminute heeft bewezen een succesvolle online business te kunnen runnen, heeft het nodige (aandelen)kapitaal en de nodige knowhow en had om haar moverende redenen interesse in Urbanbite. Urbanbite had interesse in een strategische partner in een moeilijke markt, heeft zich bewezen en daarmee de aandacht op zich gevestigd, en heeft samen met Lastminute de voortgang van haar activiteiten gegarandeerd voor in ieder geval de middellange termijn. En dat kan goed onder het Urbanbite label, waardoor de initiele hoofdactiviteit van Lastminute er minder toe doet. Voorts blijven Urbanbite management en overige medewerkers blijkbaar gewoon op hun stoel. Geen reden tot klagen voor de weldenkenden onder ons, dunkt mij.

Rob Troostwijk

Lastminute heeft wèl goed naar Diederik geluisterd, want nu bieden ze ook al voorspel dobbelstenen, orgasme spiegels, orgasme slippers, opblaaspoppen voor hem en voor haar en eetbare onderbroeken aan. Zijn dat wellicht de nieuwe plannen die mij in het vooruitzicht zijn gesteld.

Perry de Boer

Beste Reinier Evers, Jouw quote: "een simpele lokale dienst via het internet" Dat is nou net het probleem als ik morgen zo'n service begin is deze volgende maand af.De restaurants haal ik van jullie site af en benader ik binnen een week. Voor hun betekend een extra afzetkanaal meer omzet. via hetzelfde systeem als jullie dus dat doe je er zo bij. Vervolgens een website opzetten en klaar is Kees. Als Urbanbite een suuces was hadden jullie het niet voor een prikje kunnen kopen en als het wel een succes wordt zijn er de dag erna 20 anderen. Ooit zong Steven Tyler "Dream on dream on dream on till your dreanm comes through".

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond