Deel dit artikel
-

Uw radio afgestemd op uw smaak

Maandelijks bespreekt Martijn van Osch, oprichter van Links4News.com , nieuwe, opvallende, interessante of revolutionaire webconcepten. Deze maand luisterde hij naar Launch.com en ontdekte hij hoe hij nooit meer naar Ricky Martin hoeft te luisteren.

Waarom luisteren er mensen naar Sky Radio? Het antwoord op deze vraag lijkt mij te liggen in het feit dat luisteraars van Sky Radio zich niet kunnen storen aan irritante DJ's, die zijn er immers niet, en dat de muziek die wordt gedraaid op de gemiddelde luisteraar is afgestemd. Voor ieder wat wils dus. Deze 'voor ieder wat wils'-gedachte is juist de reden waarom ik Sky Radio niet beluister. Ik ben geen gemiddelde luisteraar en ik wil het ook niet zijn. Gemiddeld betekent immers dat een zanger als Ricky Martin zes keer per dag zijn muziek door mijn speakers mag laten schallen. Alleen al om deze reden zou ik het liefst een knop op m'n radio willen hebben waarmee ik met één druk er voor kan zorgen dat Ricky Martin voor altijd de mond wordt gesnoerd. Laat dat bij Launch.com nu net mogelijk zijn.

Launch.com is onderdeel van Yahoo. Iets meer dan een jaar geleden werd Launch Media, het bedrijf dat Launch.com tot dan toe exploiteerde, door Yahoo overgenomen voor een bedrag van twaalf miljoen dollar. Met deze overname maakte Yahoo nog eens duidelijk dat het bedrijf niet alleen de consument wil doorverwijzen naar relevante informatie op het internet maar dat ze de consument op een bredere manier wil bedienen.

Het principe achter Launch.com is simpel: u kunt op de site zeer eenvoudig een eigen online radiostation beginnen. U dient zich hiervoor eerst te registreren. Direct erna wordt u dan gevraagd om op een schaal van nul tot honderd procent uw voorkeuren aan te geven qua genres muziek die u graag op uw radiostation wilt horen. Vervolgens kunt u binnen ieder genre op dezelfde wijze uw voorkeur op artiestenniveau weergeven. Als u dit gedaan heeft kunt u naar uw eigen radiostation gaan luisteren.

Door de speakers van uw PC hoort u op basis van uw profiel geselecteerde liedjes voorbij komen. In een pop-up venster ziet u welke liedjes dit zijn en kunt u bovendien tijdens het beluisteren de betreffende artiest, het betreffende liedje en/of het betreffende album beoordelen. Deze beoordelingen worden direct weer in uw profiel opgeslagen en zo wordt het aanbod op uw radiostation steeds beter op uw eigen smaak afgestemd. Doordat er kruisverbanden tussen u en andere Launch-gebruikers worden gelegd hoeft u niet bang te zijn dat u geen nieuwe of onbekende artiesten meer zult horen. Een voorbeeld: u bent een groot fan van artiest X. Launch.com kijkt vervolgens welke andere gebruikers ook artiest X hebben geselecteerd. Als dan blijkt dat veel van deze mensen artiest Y erg hoog hebben beoordeeld zal Launch.com deze artiest ook op uw radiostation laten horen.

Nooit meer

Ook erg handig is de mogelijkheid om, net als bij een cd-speler, naar het volgende nummer te switchen wanneer u iets anders wilt horen dan het nummer dat op dat moment speelt. Als bijvoorbeeld Ricky Martin op uw radiostation klinkt kunt u door een rood kruisje aan te klikken er voor zorgen dat u dat nummer (of in mijn geval het volledige repertoire van Ricky Martin) nooit meer te horen krijgt.

Het complete skala aan functionaliteiten op Launch.com is te uitgebreid om hier nu volledig te behandelen. Naast het aanmaken van uw eigen online radiostation kunt u namelijk ook allerlei achtergrondinformatie met betrekking tot artiesten op de site opvragen (interviews, biografieën, nieuws, video's). Ook is het mogelijk om op Launch.com een videostation te starten. Uw eigen MTV dus.

Conclusie

Nog steeds is niet duidelijk hoe de muziekindustrie de strijd met downloadbare/streaming muziek zal winnen. Wanneer ik een steekproef van 1 neem, mijzelf dus, kan ik wel concluderen dat het gebruik van Launch.com gedurende drie dagen er al voor heeft gezorgd dat ik twee cd's van (her)ontdekte artiesten in de cd-winkel ben wezen kopen.

Eindbeoordeling

+ Vertaal dit concept naar een vorm die buiten de PC om gehanteerd kan worden en de groeikansen zijn enorm

+ Geen opslag van muziek op harde schijf meer noodzakelijk

? Breedband internetverbinding is noodzakelijk om van de geboden diensten te kunnen genieten

? Nog geen aanbod van Nederlandstalige artiesten te selecteren

Concept: 8,5

+/? De eerste stappen zijn simpel maar kosten even wat tijd

+ Enorm veel content en goed doordachte functionaliteit

Uitwerking: 8,5

Deel dit bericht

2 Reacties

Jonathan Marks

This will take longer than you think for a couple of reasons: 1. Studies show that most people get bored with their own selection quite quickly and the "sounds like" principle is very dependent on other (non-professional users). Systems that are linked to just one or two record labels are doomed to failure. Although it may sound crazy, the companies that sit behind SKY Radio, et al to make the selection of music do so based on intensive research. They need to work out the irritation factor for the target group. 2. News. When non-stop music stations like Sky first started there were no DJs or newsreaders. They started to get complaints from hairdressing salons and other places using background music. Hairdressing salons are entertainment palaces for women, and the hairdressers need topics to start off a conversation. No news would mean missing a story like the bomb in Bali or 9/11. They don't want details (like radio 1), but headlines at the top of the hour is essential in this unstable world. XMRadio and Sirius are US satellite radio stations attempting to do very thematic channels. XM is further ahead and sounds (to me) like they understand formatting. Sirius's technology is too complicated and with less than 7000 subscribers they will either combine with XM or go away. No-one is making any money in this phase. Good article though. It is good that Emerce discusses winning content formulae. Jonathan MarksCreative DirectorWereldomroep

zkywalker

Ja, sorry maar deze site bestaat in de huidige afgeslankte commerciele yahoo vorm nog maar een jaartje ofzo. Daarvoor was launch.com al ongeveer twee jaar actief en veel beter dan nu. Groter muziek-aanbod en de mogelijkheid meerdere "moods" aan te maken. Nu blijft er nog maar weinig van over. Ook al mijn ratings zijn niet meegenomen sinds de overname van Yahoo. Waarschijnlijk doordat ze van Vignette zijn afgestapt. Ik kan me voorstellen dat je enthousiast bent, maar ik was zelf veel minder enthousiast nadat Launch.com in de handen van Yahoo viel.En hoe wil je dit realiseren: "+ Vertaal dit concept naar een vorm die buiten de PC om gehanteerd kan worden en de groeikansen zijn enorm." Met je pda lekker muziek luisteren? Weet je wat dat aan data gaat kosten?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond