Deel dit artikel
-

‘Veel vraag naar prijsinformatie webwinkels’

Webwinkels zetten geavanceerde middelen in om de concurrentie af te troefen. De P van prijs uit de marketingmix wordt steeds belangrijker, merkt ook GfK dat hiervoor een nieuwe pricingtool in de markt zet.

De laagste prijs is niet de beste prijs, omdat winkeliers daarmee per definitie interen op hun marges. Er zijn daarom verscheidene hulpmiddelen op de markt die de ondernemer vertellen wat het beste prijspunt is voor zijn product. Zo kan hij de afweging maken in de gewenste verhouding omzet-winst. Het instrument Prijs wordt veel ingezet op vergelijkingssites, maar de vraag wordt breder.

GfK Nederland brengt een online pricing tool op de markt waarmee winkeliers zich kunnen benchmarken, concurrentieanalyses kunnen doen en hun marge kunnen optimaliseren. “De tool wordt op maat gemaakt omdat we gericht pijnpunten willen wegnemen”, zegt Floris van der Pant van de marktonderzoeker.

“Denk aan een fabrikant van sportschoenen. Die heeft geen behoefte aan vier prijsupdates per dag, maar wil wel weten wat het prijspeil van een specifieke productlijn van de concurrent is. En hoe die zich tot in de sale ontwikkeld.”

Onlangs sloot Van der Pant de eerste klant in de speelgoedwereld aan op het nieuwe GfK-systeem. “Bekend is dat de focus op prijs in elektronica sterk is, maar uit onze gesprekken met fabrikanten en retailers komt naar voren dat de noodzaak voor een intelligente tool ook daarbuiten groot is. Denk aan bouwmaterialen, woonaccessoires en parfums.

GfK onderscheidt zich van de andere pricingdiensten in Nederland op datavolledigheid, databetrouwbaarheid en rapportageflexibiliteit. “Alle drie zijn relevant voor het nemen van de juiste prijsbeslissingen.” Daarnaast: “Als marktonderzoeker beschikken wij ook over de verkoopcijfers van een groot aantal producten. Die kunnen we op geaggregeerd niveau ook integreren in de tool. Dat maakt onze propositie uniek.”

Foto: Steve Snodgrass (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Peter

Zelf hebben we goede ervaringen met http://www.pricemotion.nl. Erg betaalbaar en sluit goed aan op onze Magento webwinkel.

Mushy

Fijn “Peter”, dan je adverteert voor je eigen dienst. Je valt echt niet door de mand zo.

paul

Hoi ‘peter’ – je moet niet opkijken als je de komende tijd wat extra nieuwsbrieven op je info@ adres binnenkrijgt..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond