Deel dit artikel
-

Veen zet Bright in de etalage (update)

Veen Media wil af van tijdschrift Bright en de gelijknamige site. Een traditionele uitgeverij past niet bij een voornamelijk digitale titel, zegt directeur Leo Schaap tegen vaksite Villamedia. Het blad stopt, en wordt vervangen door een tweewekelijkse digitale uitgave.

Bright gaat in elk geval verder als de mobiele app Bright Ideas en gaat minder over de ‘waan van de dag’, laat hoofdredacteur Erwin van der Zande aan Adformatie weten.

Wordt er tussentijds geen externe koper wordt gevonden zou een ‘doorstart’ met een partner ook nog mogelijk zijn, laat de uitgever weten. Veen Media stoot Bright af samen met De Ingenieur. Vanaf januari 2014 gaat het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (Kivi) in Den Haag het technologieblad weer zelf uitgeven.

Bright werd in 2005 opgericht door Oscar Kneppers, die ook aan de wieg stond van Emerce. In 2008 ging de titel naar NDC|VBK uitgevers. Sinds 2007 waren Annemarie van Gaal, het investeringsfonds Van den Ende & Deitmers en First Dutch Ventures aandeelhouders in Bright-uitgever TechMedia.

Met name de laatste jaren daalde de papieren oplage fors naar iets meer dan 6000 (2012). De site heeft te kampen met teruglopende advertentie-inkomsten, maar die worden nu deels gecompenseerd door de verkoop van de door de redactie zelf aanbevolen artikelen. Ondanks een zeer kleine redactie, ziet Veen Media geen brood meer in voortzetting op de oude voet.

Naast een blad, store en een voornamelijk door freelancers gevulde nieuwssite heeft Bright ook nog evenementen. Morgen organiseert het blad zijn traditionele Bright Day met demo’s van uiteenlopende gadgets.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond