Verlies bij 24/7 Media neemt toe, ontslagen bij DoubleClick

De verliezen van advertentienetwerk 24/7 Media zijn in het vierde kwartaal van vorig jaar verder opgelopen. Het verlies ligt op 31,7 miljoen dollar. Wanneer ook de waardevermindering van overgenomen bedrijven wordt meegerekend komt 24/7 Media tot een nettoverlies van 677,1 miljoen dollar. Omzet bij Europese kantoren stijgt volgens het bedrijf sterk. Concurrent DoubleClick kondigde aan tien procent van het personeel te ontslaan.
Ten opzichte van het vierde kwartaal van 1999 is het verlies van 24/7 Media bijna vervijfvoudigd. Ook ten opzichte van het derde kwartaal van 2000 is het verlies opgelopen, toen bedroeg het nog 22,5 miljoen dollar, in het vierde kwartaal van 2000 was dit 31,7 miljoen dollar.
24/7 Media komt ook met een herwaardering van de bedrijven die het heeft overgenomen. Voor een belangrijk deel zijn deze overnames betaald in aandelen. Het betreft ondermeer Sabela, iPromotions, AwardTrack, Imake en Exactis. Wanneer deze waardevermindering wordt inbegrepen bij de resultaten van 24/7 Media komt het bedrijf tot een verlies van 677,1 miljoen dollar in het vierde kwartaal van vorig jaar.
De omzet van het gehele bedrijf bedroeg in het vierde kwartaal 38,6 miljoen dollar, het kwartaal ervoor was dat nog 48,1 miljoen dollar. Europese kantoren deden het aanzienlijk beter. Het netwerk in Europa, met ondermeer een kantoor in Amsterdam, heeft in het vierde kwartaal een omzet behaald van 10,7 miljoen dollar, een groei van 176 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
24/7 Media wijt de resultaten aan "de neergang van veel internetbedrijven" en het feit dat grote adverteerders "langer dan voorzien hebben gewacht met het inzetten van online advertising". Met een krediet voor twee jaar dat het onlangs heeft gekregen acht 24/7 Media zich in staat om "de storm te weerstaan", aldus David Moore, ceo van het bedrijf. Het krediet biedt de mogelijkheid om de komende twee jaar vijftig miljoen dollar aan financiering te krijgen.
Voor de eerste twee kwartalen van dit jaar verwacht 24/7 Media een aanzienlijk lagere omzet vanuit het netwerk. Bedroeg de omzet in het vierde kwartaal van vorig jaar nog 21,9 miljoen dollar, in het eerste kwartaal zal dit naar verwachting tussen de 11 en 14 miljoen dollar zijn en in het tweede kwartaal tussen de 12 en 15 miljoen dollar.
DoubleClick, dat onlangs besloot zijn activiteiten in Australië en Brazilië te staken, kondigde gisteren aan dat het 10 procent van het totale personeel (185 mensen) zal ontslaan . In Nederland zullen geen banen komen te vervallen. Volgens managing director Arno Otto van DoubleClick Nederland zullen landen als Engeland, Duitsland en Frankrijk getroffen worden door de ontslagronde. "De klanten in deze landen waren voor een belangrijk deel dotcom's. Nu deze klanten hun marketingbudget terugbrengen zie je dat dit zijn weerslag heeft op kantoren in die landen."
DoubleClick zal in de Verenigde Staten het bedrijf opdelen in DoubleClick Brand Network, voor de grote sites met veel bezoekers, en DoubleClick Audience Network, waarbij meer aandacht is voor het bereiken van doelgroepen en targeting. Op deze manier hoopt DoubleClick de dienstverlening aan enerzijds de uitgevers en anderzijds de adverteerders te verbeteren. De splitsing wordt alleen in de Verenigde Staten doorgevoerd.
DoubleClick behoort nog niet tot de bedrijven die inmiddels krap bij kas zitten. Volgens de Financial Times heeft DoubleClick nog 600 miljoen dollar in kas.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond