Deel dit artikel
-

Verschillende cijfers over vakantiebestedingen

Uitgaven tijdens het afgelopen vakantieseizoen in de Verenigde Staten stegen met vijftien procent. In totaal werd er in de voorbije weken voor 13,8 miljard dollar uitgegeven, aldus het onderzoek eSpending van ondermeer Nielsen//NetRatings. Onderzoeksgroep Pew komt echter tot aanmerkelijk meer groei, maar minder omzet.

Het onderzoek wordt gehouden gedurende acht weken in november en december. Behalve Nielsen//NetRatings zijn ook Goldman Sachs en Harris Interactive bij het onderzoek betrokken.

Het hoogtepunt aan uitgaven lag in de week eindigend op 14 december, toen er voor 2,6 miljard dollar werd omgezet. Het aandeel van de uitgaven dat mensen online deden steeg in vergelijking met 2000, toen het dertien procent bedroeg, naar vijftien procent nu.

"De resultaten zijn niet slecht", aldus onderzoeker Lori Iventosh-James van Harris Interactive tegenover E-Commerce Times. "Maar het komt niet in de buurt van de groeicijfers van vorig jaar of het jaar ervoor. Mensen hebben over de gehele linie minder besteed, en de groei aan online bestedingen begint zijn grenzen te bereiken."

Eerder sprak ook het onderzoeksbureau comScore Networks over een stijging in bestedingen van vijftien procent. Volgens voorlopige cijfers zou er volgens comScore een omzet bereikt worden van 10,5 miljard dollar, een lager bedrag dan waarover het eSpending rapport spreekt. Opmerkelijk omdat comScore ook een ruimere periode hanteert als definitie voor het vakantieseizoen.

Ook de non-profit onderzoeksgroep Pew American Life Project publiceerde cijfers over bestedingen tijdens het vakantieseizoen, hierbij gemeten als van 19 november tot en met 23 december. Volgens Pew zijn vrouwen momenteel in de meerderheid als kopers op internet. Tijdens het vakantieseizoen werd er meer besteed dan vorig jaar, aldus Pew. Het gemiddeld uitgegeven bedrag steeg het afgelopen vakantieseizoen van 330 naar 392 dollar, aldus het onderzoek. Omgerekend komt er een omzet uit van 11,3 miljard dollar, tegenover 6,6 miljard dollar vorig jaar. Een aanzienlijk grotere stijging dan de vijftien procent waarover in eSpending wordt gerept.

Deel dit bericht

1 Reactie

Donders

Holiday spendings zijn geen vakantiebestedingen maar kerstuitgaven! ——– Toevoeging redactie Emerce: Het betreft bestedingen aan zowel Thanksgiving als kerst en daarmee de periode van november tot en met december. Een Nederlandse term voor deze periode is ons niet bekend. Vandaar de Amerikaanse vertaling van Holiday spendings. Jasper Houtman

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond