Verwaayen: ‘Technologie is van secundair belang’

De Nederlandse topman van het mondiaal opererende telecombedrijf BT houdt zijn collega’s voor, dat technologie niet meer belangrijk is. Daarnaast meent hij dat toezichthouders van de overheid zich niet op technologieën moeten richten, maar op regulering van diensten. “Het gaat niet om de technologie, maar wat je ermee kunt en dat je ongeacht je locatie kunt doen wat je wilt.”
De opmerking van BT-topman Ben Verwaayen is illustratief voor de algemene teneur onder de toespraken van telecombazen dit jaar op het 3GSM-congres in Barcelona. Waar de aandacht vorige jaren nog primair uitging naar nieuwe technologieën zoals Bluetooth, Umts/Hsdpa, DVH-H (mobiele televisie) geven de sprekers er dit jaar blijk van dat andere krachten invloed krijgen op de gesloten telecommarkt. Het adagium: 'Wij zijn de eigenaar van de klant' doet geen opgeld meer.
Verwaayen: "Ik wil mijn desktop van thuis of op kantoor in de palm van mijn hand mee kunnen nemen. De wereld is de markt, het maakt niet meer uit waar iemand zich bevindt. Het enige waar de klant naar kijkt, is of hij zijn werk gewoon kan doen."
De topman vraagt zich af: "Waarom vindt regulering van de overheid nog plaats op basis van technologie en niet op basis van diensten? Diensten worden immers platformonafhankelijk."
De Nederlander die in Engeland ook wel bekend staat als 'Big Ben' stelt, dat webtoepassingen door beginnen te dringen tot de kern van alle telecombedrijven. Dat bleek temeer uit de toespraken van degenen die Verwaayen op hetzelfde podium volgden.
Michael O'hara van Microsoft: "We zijn hier om te partneren met telecombedrijven. Hier zijn goed win-win situaties te creëren." Marco Boerries van Yahoo gaf ook duidelijk te kennen nauwe relaties met telecomaanbieders te zoeken.
Olivier Baujard, technisch directeur bij Alcatel, trekt de lijn verder door: "De dreiging komt voor deze sector niet van de nieuwe partijen. Wij moeten het alleen aantrekkelijk voor hen maken om diensten te leveren. Met de digitaliserende samenleving zie ik meer dreiging voor de traditionele, fysieke media en distributeurs. Zij moeten zichzelf herpositioneren en opnieuw uitvinden.
De Alcatel-bestuurder vervolgt: "In de digitale wereld is het echter nog niet duidelijk wat klanten willen betalen en voor welke diensten. Distributiepartijen, zoals mobiele aanbieders, worden tot vernieuwing geprikkeld en contentpartijen zien groeikansen."
Volgens Baujard begint de 'prime time' van mobiel breedband zich aan te dienen. Het aanleggen van Umts-netwerken was een aanzienlijke inspanning, maar de zogeheten breedbanddiensten op Umts waren niet meer dan technische vingeroefeningen. De downloadsnelheid van, theoretisch, 384 kilobit per seconde, maakt geen echte breedbandige diensten mogelijk. Met Umts-'opvolger' Hspa maakt het niet meer uit of een klant thuis, op kantoor of onderweg is. De beschikbaarheid is praktisch overal gelijk.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond