Deel dit artikel
-

Verzekeren zonder opzegtermijn slaat aan

Wie een verzekering aanschaft via Verzekeruzelf.nl kan dat doen zonder enige opzegtermijn. Daarmee is deze assuradeur "uniek in Europa", aldus commercieel directeur Frank Cooler. Op het ogenblik biedt verzekeruzelf.nl vooral schadeverzekeringen, maar het is de bedoeling dat daar spoedig onder meer zorgverzekeringen bijkomen. Het verzekeren zonder opzegtermijn wordt steeds populairder; het bedrijf stond in januari op de derde plaats in de bereiks-top tien van Nielsen//Netratings.

" Verzekeruzelf.nl moet uitgroeien tot een totale financiële portal", zegt Frank Cooler. "We willen dan ook bijvoorbeeld geldleningen aanbieden, maar ook uitvaartververzekeringen, botenverzekeringen, arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, noem maar op. Maar telkens volgens het uitgangspunt dat mensen zelf 'in control' zijn." Klanten krijgen daartoe online toegang tot een dossier waarin ze zelf 24 uur per dag verzekeringen kunnen afsluiten, beëindigen of wijzigen.

Ook zorgverzekeringen moeten deel van het aanbod worden, maar omdat dat "complexe producten" zijn, wacht moederbedrijf Intrasurance eerst op de politieke besluitvorming rond een mogelijke verplichte basisverzekering. Als het bedrijf ook zorgverzekeringen zonder opzegtermijn gaat aanbieden, willen de bedrijven waar assuradeur Intrasurance de verzekeringen onderbrengt dan nog wel meewerken? Zien zij niet al hun klanten vertrekken naar de aanbieder zonder opzegtermijn?
Volgens Cooler werken de verzekeraars zelf graag mee, ondanks het ontbreken van de gebruikelijke opzegtermijnen en contracten van minimaal een jaar. De reden daarvoor: "Verzekeraars krijgen van ons gegarandeerd winst aangeboden." Gegarandeerd? Cooler corrigeert: "Ik bedoel eigenlijk met de hoogste graad van waarschijnlijkheid."

En wat is het geheim? Cooler legt uit dat Verzekeruzelf niet alleen goedkoper maar ook effectiever werkt door het grotendeels automatiseren van het systeem. "Een menselijke tussenpersoon accepteert soms veel makkelijker klanten dan ons systeem. Dat komt doordat onze machines geen grijze gebieden kennen die tot verliezen zouden kunnen leiden. Daarnaast selecteren we onze klanten meteen bij de inschrijving. Extreme of moeilijke gevallen, personen die een hoog risico lopen op schade, accepteren we bijvoorbeeld niet. Daar zijn andere partijen voor, die navenant hogere premies berekenen."
Dus wanneer het bedrijf zorgverzekeringen gaat aanbieden mogen alleen gezonde mensen lid worden? Cooler: "Nee, zo erg is het ook weer niet, maar net als bij schadeverzekeringen, waarbij bijvoorbeeld het risico hoog wordt ingeschat wanneer het gaat om een 18-jarige jongeman die een BMW heeft aangeschaft, ontstaan er ook bij zorgverzekeringen op statistisch niveau wetmatigheden, die we kunnen toepassen bij het al of niet toelaten van een nieuwe klant."

In een persbericht meldt Verzekeruzelf dat het bedrijf 25 procent van alle internetgebruikers bereikt en dat het 100.000 bezoekers per maand krijgt. Wat bedoelt het bedrijf met 'bereik'? Cooler: "Via banners en andere marketing-uitingen krijgt 25 procent van alle Nederlandse internetgebruikers onze naam onder ogen. Volgens de januari-meting van Nielsen//Netratings staan we daarmee op de derde plaats in de bereiks-top tien. En dat bereik levert ongeveer 100.000 unieke bezoekers per maand op."
En hoeveel klanten levert dat op? Cooler: "We doen voorlopig nog geen uitspraken over onze totale hoeveelheid klanten, maar ik kan je wel zeggen dat twintig procent van onze bezoekers een berekening op de site laat uitvoeren, en 2,5 procent daarvan wordt klant." Dus jullie krijgen er elke dag zo'n 15 á 20 klanten bij? "Dat is correct."

Een steekproef wijst overigens uit dat er in de voorwaarden van LAR Rechtsbijstand, een van de aangesloten partijen, wel degelijk sprake is van een opzegtermijn en jaarcontracten. Hoe valt dat te rijmen met de belofte dat er geen opzegtermijnen gehanteerd worden? Cooler: "Dat is een foutje, gaan we meteen corrigeren (is inmiddels gebeurd – Bdd). Maar dat het er zo stond heeft overigens geen consequenties, en dat is ook zo als er ergens anders op de site iets anders wordt gezegd: ons huishoudelijk reglement is bindend."

Deel dit bericht

9 Reacties

John Lommers

Ik ken deze club ben er zelfs al klant. Eindelijk een verzekeringspartij die doet wat ze beloven. Voorbeeld van hoe een e-businessbedrijf succesvol kan zijn.

wam van strij

Geweldig bedrijf, dit is DE toekomst!

Jan de Wit

John, zou die superpositieve reactie van jou er ook iets mee te maken kunnen hebben dat Verzekeruzelf ook een klant is van aps-advertising.nl, waar jij werkt. Aan de redactie: kan dit forum nu eindelijk ook op objectiviteit worden gescreend?

John Lommers

Je moet wel erg veel vertrouwen hebben in je klanten als je zelf klant van je klant wordt.

Tiny van Boxtel

Objectief kan ook positief zijn, leest u maar. Al jaren probeer ik alles via internet en email te regelen. Met de nadruk op "proberen" want in veel gevallen klopte de propositie van menige internetonderneming van geen kant. Wat verzekeruzelf.nl betreft kan ik echter niets anders melden dan dat het fantastisch werkt. Ik heb dan ook al mijn verzekeringen door ze over laten nemen. Ze regelen vervolgens alles voor je. Ooit was mijn verzekeringsadministratie een versnipperd rotzooitje. Nu heb ik alles online op een rij en ben ik ook nog eens goedkoper uit. Een voorbeeld voor de dotcommers van Nederland!

Ton van den hoogen

Waarom riekt het hier naar een donzen dekbeddenshow? Ok, ok, ik kan niets bewijzen, maar het klinkt gewoon niet goed, die reacties. Natuurlijk is het initiatief te waarderen, don't push it over the top zou ik zeggen. Krijg je mij misschien ook nog als klant.

Richard Geelen

Het zijn bedrijven als dit die het gehele solidariteitsprincipe achter verzekeren onderuit halen. Alleen lage risico's accepteren is weinig sociaal en uiteindelijk killing voor iedereen. Moreel gezien betreurenswaardig maar zakelijk vrij slim.

Piet

Als ik een reclamebureau was, en VerzekerUzelf was mijn klant, en ze zouden met een groot marketingbudget op de proppen komen… dan is het eerste wat ik zou adviseren: registreer je merknaam. Tot op heden (22/3/2004) is dat niet gebeurd.

Otto Geeraats

Ben het volledig eens met dhr. Lommers en mevr. van Boxtel. Hulde aan dit bedrijf. Ze hebben me nog nooit in de kou laten staan. Helemaal top!!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond