Virtueel kantoor Annapa mikt op 100.000 gebruikers

De naam Annapa.com doet bij velen nog geen belletje rinkelen, maar daar zal verandering in komen. Tenminste, als het aan het bedrijf zelf ligt. Een grootscheepse advertentiecampagne die inmiddels is opgestart moet de naam van de online kantoorservice in één klap neerzetten. Het concept is te vergelijken met dat van Viadesk : een online 'kantoor' dat voor iedereen gratis toegankelijk is. Toch zijn er verschillen.
Annapa is een initiatief van IntraSites , dat ASP (Application Service Provider) en CSP (Communication Service Provider) oplossingen levert. Op de site van Annapa kunnen zowel particulieren als bedrijven een eigen virtueel kantoor inrichten, met onder meer e-mail, een adresboek, agendafunctie, een project manager en andere kantoorbenodigdheden. Gerdo Schepel, directeur van IntraSites, richt zich met Annapa op een brede doelgroep: 'Nu is het nog voornamelijk het MKB, maar later zal dat elke denkbare doelgroep zijn.'
Neemt Annapa.com een voorbeeld aan Viadesk, een virtueel kantoor-initiatief dat reeds langere tijd in de markt staat? Volgens Schepel absoluut niet. 'De integratie in Viadesk is heel anders en de manier waarop zij dit doen spreekt mij niet aan. De community building doen ze wél leuk, maar wij gaan heel anders werken. Met Unified Messaging bijvoorbeeld hebben wij het mooiste systeem dat er nu ter wereld is: Zowel in de V.S. als in Europa heeft niemand zoiets.' Annapa gaat dit systeem exploiteren met behulp van haar partners, waaronder CMG , PsiNet en Sun . De site wordt gesponsord door de verschillende partners en Annapa maakt daarom ook geen gebruik van webvertising om inkomsten te genereren.
In het derde kwartaal van dit jaar zal op de site Unified Messaging aangeboden worden. Met deze dienst kunnen gebruikers gesproken berichten of faxberichten via Annapa webmail ontvangen. Ook kunnen dan e-mail berichten als fax verstuurd worden, zowel naar een andere fax als naar een GSM via het SMS of WAP protocol. De investeringen in het systeem bedragen tussen de 3 en 5 miljoen gulden, aldus Schepel. Annapa.com zal in de toekomst meer informatie en diensten toevoegen aan de site. 'Onze doelstelling is dat de klant, met welk mobiel apparaat dan ook, bij Annapa altijd toegang heeft tot zijn data. We gaan veel in de mobiele markt doen, ook e-commerce. We hebben hiervoor al 15 overeenkomsten gesloten.'
De strategie van Annapa is in nevelen gehuld, aangezien Schepel daar vanuit concurrentieoogpunt geen uitspraken over wil doen, maar duidelijk is dat het bedrijf ambitieus aan de weg timmert: 'We hebben uiteraard plannen om buiten Nederland uit te breiden. We hebben bijvoorbeeld al een kantoor in Amerika, van waaruit nu al gewerkt wordt en we hebben een aantal hele grote investeerders achter ons staan. Op dit moment hebben we al meer dan 18.000 gebruikers en ik verwacht dat we aan het einde van dit jaar ongeveer 100.000 klanten zullen hebben, maar dat is een ruwe schatting.'
Marc Leidner, algemeen directeur van Viadesk, vindt de verschijning van Annapa nu niet direct iets om wakker van te liggen, integendeel: 'Ik vind het een goede onwikkeling voor de markt. Op deze manier kunnen mensen gewend raken aan het idee van online je zaken regelen.' Volgens Leidner is de positionering van Annapa anders dan van Viadesk. Annapa zou meer naar Intranetoplossingen neigen, terwijl Viadesk zich meer richt op het mogelijk maken van samenwerken via het Internet. Ook Viadesk zit niet stil in de ontwikkeling van mobiele diensten, maar daar wil Leidner zich liever niet over uitlaten. Leidner schat het aantal Viadesk gebruikers op ongeveer 30.000.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
8 Reacties
G. Fieret
Mijn eerste reactie is: Where's the money????
Wim de Waard
Wij hebben ons hier enorm zitten verbazen over dit initiatief: Annapa.com is op dit moment niet meer dan een uitgebreidere versie van een willekeurig mail/agendaprogramma zoals Outlook. Waarom dus niet gewacht op al die fantastische nieuwe features? Gebruikers zullen nu al na een paar weken volledig "bored" zijn met de dienst. En je wordt sowieso moe van al die diensten die aankondigen dat er binnenkort zoveel meer mogelijk is. De campagne van Anna, wat een rare casting. We bedoelen niet het uiterlijk of zo. Maar vereenzelvig je dit beeld met een vlotte online dienst? Is de stem van Anna op de radio niet iets te erg Meta de Vries-achtig? Het is moedig om niet voor de makkelijkste weg (een lekker jong ding) te kiezen maar dit is wel erg tuttebellerig.De mediadruk is nu voldoende om op korte termijn te oogsten. Maar is de huidige Anna de persoon voor "unified messages" en al die andere hippe zaken? Kortom vragen te over.
ernst blok
Haalem, 5 augustus 2000 Annapa: onze nieuw moeder anne,Jaloezie Ik zou willen dat ik het buro had die de campagne voor onze, nieuw op te starten, btb portal kon verzorgen. Eindelijk een buro dat begrijpt waar het om gaat als je een communicatiestrategie bedenkt voor een dotcom start up:1) beetje merk2) veel traffic naar de site3) redelijk aantal registraties Wat moeten er heftige discussies geweest zijn over de dame in de advertentie, moet dat de ideale office babe zijn, of de herintredende moeder die nu model staat voor moeder de gans op kantoor. De naam anne klinkt nextdoor, en lijkt een kloon van het modellenbureau moeder anne, dat weet echter alleen de mensen uit de reclame wereld.Uit eigen onderzoek deze week onder 15 mkb-ers van ondernmers vereniging amstelveen bleek dat bij de vraag : kunt u een reclame uiting herinneren van een dotcom bedrijf, werd annapa het meest genoemd (spontane naamsbekendheid in de doelgroep) 50% van die ondernemers had ook de moeite genomen om de site ook daadwerkelijk te bezoeken. Geen van de bezoekers heeft echter besloten om er gebruik van te maken. Ik kan iedere ecommerce adviseur aan raden om eens op bezoek te gaan bij een site die zware investeringen doet in advertising. Na mijn bezoek werd me al heel helder wat de proposities is :online agenda beheer. Ga ik het gebruiken ? Nee. Ik heb een papieren agenda en MicroSoft Exchange, en dat voldoet nu eigenlijk wel aan mijn behoefte. Heb ik dan nog een reden om de site nog eens te bezoeken? Ik wacht nog steeds op een e-mailtje die mij bedankt voor de registratie. Ik ben namelijk een van de 18.000 gebruikers en weer als early adaptor daar best een schouderklop van mijn collega anna.Licht kritisch maar ondertussen stikkend jaloers verblijf ik Ernst BlokWebWarriors Haarlem http://www.been.at/webmarketing
P.Rogger
Benieuwd als ik altijd ben naar nieuwe internetservices, heb ik mijzelf tot 3 maal toe ingeschreven bij annapa, om vervolgens te moeten concluderen dat ik mijn nieuwsgierigheid zal moeten bedwingen, daar er 2 keer een script- timeout plaatsvond en keer op keer alle 3 mijn inlogcombinaties geweigerd werden. Op dit moment maakt dit voor mij niet heel veel uit, maar als ik al mijn vertrouwen in annapa gelegd zou hebben en ik kom niet ingelogd; heb ik toch een probleem. En dan komen we meteen bij punt een uit mij pleidooi: veel te veel internetondernemingen stellen het in de publiciteit komen en groot doen over hun product boven het in de gaten houden van hun core-business: het leveren van een service. Zelf heb ik het dus nog niet kunnen nagaan, maar uit de artikelen maak ik op dat annapa.com mij op termijn de service levert die ik al een half jaar heb van mij outlook/ xoip-account combinatie. De techniek die annapa gebruikt, bestaat mijns inziens dus al enkele maanden. Om dan te roepen dat je uniek bent, klinkt naast arrogant niet in het laatste geval naief. Immers: in Amerika bestaan mobiele agenda-services, bijvoorbeeld via SMS al langer. Je maakt mij niet wijs dat er daar niemand is geweest die aan een service als annapa gedacht heeft; wellicht hebben deze mensen wel verder gekeken dan hun neus lang is en na nodig onderzoek wel gezien dat er diverse nadelen aan kleven. Bijvoorbeeld: is de cultuur er al naar dat mensen hun persoonlijke agenda-punt toevertrouwen aan een online service? Zijn de technische middelen er al voor consumenten om overal hun afspraken na te kunnen gaan; of moet eenieder die van annapa gebruikt maakt 200 extra belminuten per maand inkopen omdat regelmatig 'de agenda gechecked moet worden'? Ik geloof pas in een service als deze wanneer de UMTS-techniek de standaard is. Mijns inziens is een service als deze alleen levensvatbaar wanneer mensen waar dan ook, 100% van hun tijd in verbinding kunnen staan met hun online-agenda. En zelfs dan zijn er nog overige bezwaren: vertrouw ik mijn (gevoelige) bedrijfsinformatie wel toe aan een bedrijf wiens server elk moment kan weigeren (door interne of externe omstandigheden) en waarvan de programmeurs direct toegang hebben tot die informatie? Volgens mij wordt annapa de komende jaren alleen gebruikt voor een enkele email te versturen of SMS te verzenden, met het doel om vrienden te imponeren. In dat geval is annapa verworden tot een veredelde hotmail account. Tenslotte vraag ik mij af op welke manier er geld verdiend gaat worden. Via het spammen van de eigen annapa accounts? Via het vragen van geld voor elke keer dat men de agenda checkt? Annapa staat voor mij voor een typisch 'nieuwe economie' bedrijf, dat over een jaar niet meer bestaat omdat het businessplan niet verder ging dan 'we willen veel pageviews'. Ik hoop dan ook op een reaktie van annapa-kant. Graag zou ik willen vernemen op welke manier SUN en CMG bij deze startup betrokken zijn en welk argument (dat ik niet kan verzinnen) zij hebben om deel te nemen in dit concept. Ondanks deze kritische reactie, wens ik annapa, net als alle andere (internet)ondernemers alle succes toe en hoop ten zeerste dat ik ongelijk heb en dat ik over een jaar bijna gedwongen wordt om annapa te gebruiken omdat ik niet meer zonder blijk te kunnen.
Richard van den Adel
Een enorme advertentiecampagne, dus hoopvol even naar de site. Maar wat lees ik: nog even wachten op de echte "handige diensten". Het huidige aanbod vinden ze dus zelf ook niet echt baanbrekend: Email had ik al, ook een agenda heb ik tot mijn beschikking en mijn Palm houdt me op de hoogte van de afspraken. Miij is het dus niet helemaal duidelijk waarom zoveel geld nu wordt uitgegeven aan reclame: was wachten niet verstandiger? De site bezoeker wordt gevraagd nog "even" te wachten op de echte doorbraak: Unified Messaging? Ach, hadden we dat ook al niet al een jaar in Nederland……. XOIP. Inmiddels ook uitgegroeid tot meer dan fax/voice in je email alleen.Dus ik weet wat me te doen staat: gewoon met XOIP blijven luisteren naar mijn emailtjes via mijn GSM. Wellicht dat ik namelijk ooit van Annapa een mailtje ontvang, met de vriendelijke mededeling dat ik toch nog even moet wachten op…………
Bob de Jong
Ik vind het een geweldig initiatief, zelf ben ik gebruiker voor jaren (zolang als het al bestaat) van hotoffice en eindelijk nu eens een Nederlandse site, ga ik dan ook meteen gebruiken.En wat een verschrikkelijk goeie campagne, ik ben het absoluut niet eens met de Hr de Waard dat het trutterig is, eindelijk eens een recht toe recht aan campagne, geweldige billboards en Ads en radio zonder klere herrie en nonsens. gewoon recht voor zijn raap. Jazeker gedurfd om geen mooie langbenige blonde te nemen, maar trutterig? nonsens.Wat ze beloven? ach….laten we eerst eens even afwachten voordat we oordelen, dat kunnen we Nederlanders zo goed en daarom blijven we ook altijd zo lekker aan de zijlijn staan. Goed initiatief en ben benieuwd naar de rest! Bob de Jong
Maurice Beerthuyzen
Verschillende reacties op Anna. Valt allemaal iets voor te zeggen. Persoonlijk viel het mij ook een beetje tegen. Nog geen e-mail ( Waarom niet wachten met de release totdat alles in orde is?), maar ook enkele onhandigheden. Zelf ben ik een fervent Outlook-gebruiker, handig is het daar om vaste afspraken voor enkele weken /maanden vast te leggen. Dit is een tool die ik bij Anna nog niet heb ontdekt.
Arjen Ketelaar
Met grote belangstelling heb ik deze site uitgeprobeerd. Het aanmaken van een username ging goed, maar daarna kwamen de problemen. Zelfs het invullend van het feedbackformulier was niet mogelijk …Dan maar een emailtje naar Intrasites gestuurd. Deze meldde in een maitlje terug dat het aan Netscape zou liggen. In het emailtje had ik echter al aangegeven dat ik Explorer gebruik.Op mijn response heb ik niets meer gehoord. Anna heeft met haar PA nog wel wat werk achter de schermen op te knappen! — Arjen Ketelaar