“Vivendi verkoopt belang AOL France”

Mediagroep Vivendi zal zijn aandeel in internetbedrijf AOL France terugverkopen aan AOL Time Warner . Het bedrijf zal daarvoor 700 miljoen dollar krijgen. Dit zeggen zowel de Financial Times als het Financieel Dagblad. Vivendi heeft nu nog een aandeel van 55 procent in AOL France. AOL Time Warner wil het bericht niet bevestigen.
Volgens de Financial Times hoopte Vivendi in eerste instantie het aandeel te kunnen ruilen voor een soortgelijk belang in AOL Europe, maar Vivendi heeft nu toegestemd in de verkoop van het belang aan moederbedrijf AOL Time Warner, aldus de krant. Gesprekken over het afstoten van het belang van Vivendi in AOL France waren al enige tijd gaande.
AOL en Vivendi zijn sinds twee overnames concurrenten van elkaar geworden. AOL door de overname van Time Warner, Vivendi door de overname vorig jaar zomer van het Canadese Seagram, eigenaar van Universal Music. Het terugverkopen van het aandeel van 55 procent dat Vivendi in AOL France heeft zal gebeuren in een periode van drie jaar, aldus Financieel Dagblad.
Vivendi maakte onlangs ook bekend dat het samen met Sony het bedrijf Duet heeft opgezet waarmee het wil gaan starten met de verkoop van muziek via internet. Een test daarvoor is al uitgevoerd. Topman Jean-Marie Messier maakte dit bekend tegen de Franse zakenkrant La Tribune. Universal denkt hierbij niet alleen aan abonnementen, zoals Napster onlangs bekendmaakte voor zijn betaalde dienst, maar ook aan het beperkt aanbieden van gratis muziek, en een betaling per geluisterde track.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond