Deel dit artikel
-

VNU bereikt overeenstemming met financiers

Uitgever VNU Media laat woensdag weten dat de overeenkomst met financiers op de hoofdlijnen rond is. Zowel aandeelhouder 3i als de betrokken banken zijn akkoord gegaan met het voorstel.

Aandeelhouder 3i garandeert samen met H.I.G. Capital, een van de bestaande financiers, nieuw eigen vermogen voor VNU Media ter hoogte van 17,2 miljoen euro. De banken schrijven een significant deel van de schuld af.

Het financieringsvoorstel is gebaseerd op een nieuw vijfjarenplan, waarin rekening wordt gehouden met de recessie. De komende weken de details van de overeenkomst verder ingevuld.

In een brief laat CEO Erik Hoekstra weten dat VNU de afgelopen weken negatief in het nieuws is geweest en dat de berichtgeving niet altijd juist was. Mogelijk doelt hij op de melding dat VNU de lonen van juni niet zou kunnen betalen. Dit was wel het geval, maar het argument werd wel als zodanig opgetekend in een rechtbankverslag. Bij navraag was Hoekstra niet direct bereikbaar voor commentaar.

Het werd vorige week bekend dat ABN Amro VNU Media Groep geen krediet hoeft te verschaffen nu de onderneming niet langer voldoet aan contractuele solvabiliteitseisen. Dat oordeelde de rechter in een rechtszaak die VNU Media Groep aanspande tegen ABN Amro.

ABN Amro weigerde juni dit jaar om betalingsverzoeken te voldoen voor bijna 2 miljoen euro. VNU Media wilde deze blokkering op de bankrekeningen door een uitspraak van de rechter laten opheffen.

Hoekstra benadrukt nu in de brief dat VNU Media en haar merken er niet slecht voor staan. Hij schrijft: "Bij de overname van ons bedrijf begin 2007 is VNU Media opnieuw gefinancierd. Ook toen hielden we al rekening met een vroegere recessie dan normaal, alleen niet al in 2008 en niet zo diep. Het gevolg hiervan was dat we onze financiering moesten aanpassen aan deze veranderde marktomstandigheden. We zijn hier vervolgens proactief me aan de slag gegaan, vlak na het uitbreken van de ‘financiële’ crisis in oktober vorig jaar."

De nieuwe investering wordt vooral gebruikt om de merken verder te ontwikkelen en VNU Media door de laatste fase van haar transformatie naar een online mediabedrijf te helpen.

Het afgelopen jaar wist VNU Media verschillende titels te verkopen. Waaronder recentelijk Emerce, Sprout en Management Team. Andere bekende titels uit het portfolio zijn Intermediair, NationaleVacaturebank en Tweakers.

Bron foto: joebeone (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond