VNU: financiële portal voor Europa; belang in Euroclix

Uitgever VNU breidt opnieuw de online activiteiten uit. Met het Berlijnse Gatrixx AG is een overeenkomst gesloten om een portal met financiële informatie te starten. Daarbij krijgt ieder land z'n eigen versie. Daarnaast neemt VNU een belang van 22,5 procent in het Nederlandse Euroclix , waarmee het de markt van e-mail marketing betreedt.
De portal zal aandelenkoersen, bedrijfsnieuws en hoogwaardige onderzoeksgegevens bevatten van alle marktsegmenten met nadruk op de 'high tech'- en internetbedrijven. "We opereren al op twee fronten; Met VNUnet bestrijken we de IT-branche, en via de overeenkomst met Internet.com coveren we de Internetkant", zegt VNU-woordvoerder Maarten Schikker. " We hadden nog één gat; de financiële verslaggeving over deze twee markten. Met de nieuwe portal willen we dat opvangen." Het project heeft nog geen naam, maar de Nederlandse variant zal nog voor de zomer online gaan. De Engelse site bijt in mei het spits af.
De divisie VNU Business Publishing Europe heeft onlangs haar internetactiviteiten in een aparte business unit ondergebracht, VNU Business On-line Europe. Deze business unit is in zes landen actief met de IT-portal 'VNUNet' en met de banensite voor IT-professionals 'IT Jobworld'. De Europese sites waren in februari samen goed voor ruim 20 miljoen pageviews.
Deze divisie heeft ook een belang van 22,5 procent genomen in Euroclix, een initiatief van Rotaform en Motioncontainer. EuroClix is een op permission marketing en loyalty management gebaseerd spaarprogramma. Leden van de site ontvangen via e-mail en de site informatie en aanbiedingen op maat over onderwerpen die zij hebben opgegeven. Hiervoor ontvangen zij Euroclix die ingewisseld kunnen worden voor euro's. De site bestaat nu en half jaar en heeft 40.000 leden. Er zijn inmiddels plannen voor Europese expansie.
Bij de uitgever komt geld vrij door de verkoop van Competitive Media Reporting (CMR) in New York, onderdeel van VNU Marketing Information. CMR meet advertentiebestedingen voor adverteerders, reclamebureaus, radio- en televisiestations en uitgevers. VNU blijft actief in deze markt via Monitor-Plus, een onderdeel van Nielsen Media Research. CMR had in 1999 een resultaat van USD 7,5 miljoen, op een omzet van ongeveer USD 54 miljoenAls de Federal Trade Commission de verkoop goedkeurt, krijgt VNU 88 miljoen dollar in contanten in handen. Nieuwe eigenaar wordt Taylor Nelson Sofres.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond