Deel dit artikel
-

VNU, Sanoma en TPG samen in e-distributie

VNU , Sanoma Tijdschriften en TPG gaan samenwerken op het gebied van elektronische postdistributie en business-to-business direct marketing. De samenwerking zal worden versterkt door minderheidsbelangen van TPG in Ilse Media Groep en van Sanoma in Privver .

TPG en Sanoma, de Finse uitgever die de publiekstijdschriften van VNU heeft overgenomen, zullen gezamenlijk zorg gaan dragen voor de elektronische aflevering van documenten en direct mail via internet. Bij deze samenwerking zullen Ilse, de portal van Sanoma Uitgevers en Privver , de electronische brievenbusdienst van TPG, worden betrokken. Privver biedt consumenten de mogelijkheid post van door hen zelf aangegeven afzenders digitaal te ontvangen.

Een woordvoerder stelt dat Sanoma met de samenwerking wil voortbouwen op het begrip permission marketing. Het bereik van Ilse is volgens de woordvoerder groot, maar hij denkt ook aan mogelijke "sub-Privvertjes", zoals een Libelle-Privver of een Panorama-Privver. Privver kan bovendien profiteren van zaken als webhosting, webdesign en chat, aldus de woordvoerer. Hij voorziet dat de dienst vooralsnog gratis ter beschikking van consumenten zal worden gesteld. Financiële details zijn niet bekend gemaakt.

Wat betreft de DM-activiteiten zal TPG het direct marketingbedrijf VNU Directview overnemen. Beide partijen hebben hiertoe een intentieverklaring getekend en de Sociaal-Economische Raad (SER) geïnformeerd. Directview levert DM-data over bedrijven in Nederland. Het bedrijf werkt daarvoor nauw samen met VNU-onderdelen Gouden Gids en VNU Business Publications. De lopende contracten met deze partners worden volgens een woordvoerder overgenomen. TPG beschikt zelf met het onderdeel Omnidata over direct marketingactiviteiten voor de consumentenmarkt. De samenwerking zal 1 januari 2002 ingaan.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jorj X. Mckie

Door de bomen zie ik het bos niet in deze constructie.Waar heb ik eerder zo'n verstrengeling van belangen gezien?En we weten hoe dat toen is afgelopen.Waarom leren dit soort partijen de lessen uit het directe verleden niet?En dan ook nog 'gratis'! Onbegrijpelijk!

Bas van de Haterd

Een zeer creatieve constructie die moeilijk te doorgronden is. Ik ben benieuwd wat hier nu echt in zit. TPG lijkt wel de winnende partij te zijn. Waarom? Ze nemen de volledige distributie van alle Sanoma tijdschriften over van Media Expess (staat hier niet bij, maar is wel onderdeel van de deal, en heel veel geld waard). Daarnaast is Directview ook geen slecht bedrijf, hoewel ik het voor TPG een te-ver-van-hun-bed-show vind. Maar ja, TPG heeft meer van deze ventures en ook in Engeland zitten ze er sterk op. Dus ze zullen het wel als nieuw speerpunt hebben: DM data. Of het succesvol wordt? Geen idee. Ligt aan de invulling en uitwerking ervan. Wat wil men nu tussen Ilse en Privver gaan doen, waar zit de synergie, hoe ver gaat men? Ik vrees dat het een doodgeboren kind zal worden, waarbij TPG de lucratieve zaken wel behoud, en het hele internet deel van de deal eigenlijk langzaam afsterft of ondergeschoven wordt aan al het andere.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond