Deel dit artikel
-

Vodafone roept om 06-advertentiestandaarden

“De innovatieve ontwikkelingen in de telecombranche nemen te veel tijd”, Vodafone-baas Arun Sarin schudt zijn vakgenoten wakker. “We kletsen al jaren, maar het wordt tijd om te gaan handelen.” Sarin roept op snel tot standaarden te komen voor mobiel adverteren en betalen.

De mobiele telecomindustrie maakt zich op voor breed gebruik van mobiel internet. Afgelopen jaar maakten wereldwijd 275 miljoen van de 2,6 miljard mobiele bellers gebruik van de mobiele datanetwerken van aanbieders als Vodafone, Orange en T-Mobile, in Europa. Deze bedrijven investeerden afgelopen jaren vele miljarden euro's in de aanleg van die netwerken.

Nu mobiele downloadsnelheden van meerdere megabits per seconde commercieel beschikbaar komen, heeft de industrie behoefte aan standaarden om de televisie- en internetwereld toegang tot mobiele diensten te geven.

"Boeiend voor adverteerders"

Tijdens zijn toespraak op het 3GSM World Congres in Barcelona riep Vodafone-topman Arun Sarin zijn collega's op om mobiele standaarden te ontwikkelen die nieuwe bedrijvigheid mogelijk maakt op hun respectievelijke datanetwerken. "Wij hebben directe relaties met meer dan 2 miljard klanten, klanten die altijd hun toestel aan hebben staan en direct bereikbaar zijn. Dat is boeiend voor adverteerders.

Maar we moeten standaarden ontwikkelen en snel handelen. We kletsen al jaren over mobiele innovatie, maar als we nu niet optreden pikt een ander onze lunch af. Voor adverteeders moeten er standaarden komen op het gebied van rapportages, advertentieformaten, technologie om advertenties uit te serveren en afspraken over hoe lang video's kunnen en mogen duren. En er zijn standaarden nodig voor financiële transacties en om webapplicaties op onze platformen toe te staan."

Mobiele banners Yahoo

Technologiebedrijven als Google, Microsoft en Yahoo proberen momenteel hun activiteiten op het web te verbreden naar het scherm van de mobiele telefoon. Niet enkel maken ze hun zoekmachines beschikbaar op telefoons en bieden ze toegang tot e-mail en foto's maar ook de advertentietechnologieën die de financiële kurk onder Google en Yahoo zijn komen beschikbaar voor mobiele diensten.

Yahoo, bijvoorbeeld, lanceerde eerder deze week een bannernetwerk in 19 landen op zijn mobiele portaal. Tot de eerste gebruikers behoren P&G,Intel, Singapore Airlines, Hilton en Pepsi.

Hoe de mobiele telecombedrijven webadvertenties en webdiensten op hun netwerken en toestellen beschikbaar zullen maken, staat nog niet vast. Volgens Hamid Akhavan, bestuurder van T-Mobile, zei in een andere paneldiscussie tijdens 3GSM: "We moéten samenwerken met de voor ons nieuwe partijen. Dit jaar is het jaar van experimenten met bedrijfsmodellen." Hij vermoedt dat het mobiele web een commerciële omgeving wordt met combinaties van betaaldiensten en gratis diensten die door advertenties worden gefinancierd.

Proeven met adverteren en betalen

De toespraak van Vodafones Sarin werd ingeleid door Rob Conway, bestuurder van de mondiale telecombranchevereniging GSM Association. Conway: "Het probleem met telecombedrijven is dat ze altijd heel gefragmenteerd zijn geweest in hun handelen richting de advertentiemarkt. We moeten gezamenlijk optreden. Advertentieactiviteiten zijn van de televisie richting het web gegaan en nu richting mobiele apparaten. Om dit soort aspecten te standardiseren richten de GSM Association het Mobile Advertising Forum op."

Daarnaast maakte de GSM Association bekend dat het betalen met de mobiele telefoon een impuls wil geven met project 'Pay-Buy Mobile'. Veertien aanbieders van mobiele telefonie, met gezamenlijk 900 miljoen klanten, gaan deNFC-technologie onderzoeken. Dat is een draadloze communicatietechnologie om bij kassa's met de telefoon, die technisch in verbinding met een bankrekening staat, betalingen te verrichten. De proef wordt uitgevoerd metMastercard. In Nederland lopen vergelijkbare proeven van C1000, Rabobank en KPN en JCB .

Sarin: "We zijn geen mobiel telecombedrijf meer, we worden een 'total communications' onderneming, maar moeten wel actief handelen om de ontwikkelingen op de markt bij te houden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Klaas de Zeeuw

"Wij hebben directe relaties met meer dan 2 miljard klanten, klanten die altijd hun toestel aan hebben staan en direct bereikbaar zijn. Dat is boeiend voor adverteerders." Vooral niet boeiend voor de gebruiker. Ik heb mijn mobiel aan staan omdat ik niet onnodig wordt lastig gevallen. Als mijn provider denkt dat ik 'boeiend voor de adverteerder' ben dan ben ik heel snel niet meer geboeid door mijn provider.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond