Deel dit artikel
-

WalMart nieuwe fase in met rfid

Het Amerikaanse supermarktconcern WalMart is een nieuwe fase ingegaan met zijn rfid-experiment. Wal Mart is de rfid-chips voor het eerst ‘buiten’ aan het testen. Tot nu toe verliepen alle tests nog in een zogeheten gecontroleerde omgeving. Over 9 maanden moeten de top 100-leveranciers van Wal Mart pallets gaan aanleveren met daarop zogeheten rfid-tags. Die tags moeten ervoor zorgen dat de pallets makkelijker te traceren zijn in de logistieke keten.

De nieuwe rfid-proef van WalMart, dat de rol van voortrekker op rfid-gebied op zich heeft genomen, wordt uitgevoerd in de buurt van Dallas. Aan de test doen gerenommeerde bedrijven zoals Gilette, Hewlett Packard, Johnson & Johnson Procter and Gamble en Unilever mee, zo schrijven diverse Amerikaanse media.

Voor Dallas is gekozen omdat dat volgens WalMart een van de meest complexe locaties is. Het experiment dat nu nog alleen in de omgeving van Dallas draait, zal als het slaagt in januari ook in de rest van Amerika worden ingevoerd.

Van de 100 WalMart leveranciers die rfid zullen gaan gebruiken, zullen er twee sowieso de deadline van januari 2005 niet halen. Verwacht wordt dat zij zich later in 2005 zullen aansluiten bij het rfid-programma. Behalve de top 100-leveranciers hebben zich ook tien vrijwillige leveranciers van WalMart zich bij het grootste supermarktconcern ter wereld gemeld om mee te doen aan rfid. Volgens een onderzoek van A.T. Kearney kost het implementeren van een rfid-syteem 100.000 dollar per winkel en 400.000 dollar per distributiecentrum.

In Nederland wordt ondertussen ook al voorzichtig geëxperimenteerd met rfid. Onder meer door Unilever en Ahold. Toch roept belangenorganisatie ECP.nl op om te streven naar een matschappelijk verantwoorde implementatie van rfid. Daarom wil het in samenwerking met marktpartijen, beleidsmakers en wetenschappers een inventarisatie maken van de privacyrechtelijke aspecten van rfid.

Ook gaat ECP.nl met verschillende partijen kijken of met betrekking tot de privacy-aspecten van de nieuwe technologie de bestaande privacy wet- en regelgeving wel toereikend is. Op basis van de inventarisatie kunnen zowel aanbieders en toepassers van rfid als beleidsmakers en diverse belangenbehartigers van burger en consument inzicht krijgen in de privacyaspecten van rfid, aldus ECP. Eind 2004 zal hierover een rapport verschijnen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond